S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de veertiende aflevering.
|
Date: Wed, 27 Jan 1999 23:27:41 -0500
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: De nieuwe search engine Google
The Industry Standard, het lijfblad van de Amerikaanse Internetondernemer, geeft deze week een paar tips aan entrepreneurs
die snel rijk willen worden. Op nummer zeven staat: volg een opleiding
Stanford University. En inderdaad,
deze universiteit in Palo Alto,
in het hartje van Silicon Valley, heeft een reeks van Internetmiljonairs
afgeleverd. Maar dat niet alleen, de universiteit blijkt ook een
vruchtbare voedingsbodem voor een specifiek soort Internetbedrijf:
de zoekmachine. Zowel Yahoo als Excite werden aan Stanford ontwikkeld.
En sinds kort is daar een derde bijgekomen: Google.
De meeste zoekmachines zijn inmiddels portal site
geworden. AltaVista, Yahoo, Excite, Infoseek en Hotbot hebben
hun primaire funktie - namelijk informatie vinden op het web -
laten verwateren en zich meer geconcentreerd op bijzaken als gratis
e-mail, nieuws en e-commerce. Maar Google wil niks meer - en niks
minder - zijn dan een 'ouderwetse' zoekmachine. En daarin slaagt
Google buitengewoon goed. Chaos van het web
|
NRC Webpagina's
28 januari 1999
Archief:
|
Bovenkant pagina |