S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de veertiende aflevering.

Date: Wed, 27 Jan 1999 23:27:41 -0500 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: De nieuwe search engine Google

The Industry Standard, het lijfblad van de Amerikaanse Internetondernemer, geeft deze week een paar tips aan entrepreneurs die snel rijk willen worden. Op nummer zeven staat: volg een opleiding Stanford University. En inderdaad, deze universiteit in Palo Alto, in het hartje van Silicon Valley, heeft een reeks van Internetmiljonairs afgeleverd. Maar dat niet alleen, de universiteit blijkt ook een vruchtbare voedingsbodem voor een specifiek soort Internetbedrijf: de zoekmachine. Zowel Yahoo als Excite Google werden aan Stanford ontwikkeld. En sinds kort is daar een derde bijgekomen: Google.

De meeste zoekmachines zijn inmiddels portal site geworden. AltaVista, Yahoo, Excite, Infoseek en Hotbot hebben hun primaire funktie - namelijk informatie vinden op het web - laten verwateren en zich meer geconcentreerd op bijzaken als gratis e-mail, nieuws en e-commerce. Maar Google wil niks meer - en niks minder - zijn dan een 'ouderwetse' zoekmachine. En daarin slaagt Google buitengewoon goed.

Chaos van het web
Het grootste probleem met de bestaande zoekmachines betreft de resultaten. Een willekeurige zoekterm levert vaak duizenden hits op. Handige jongens weten er bovendien met slimmigheidjes voor te zorgen dat hun onzinsites hoog in de overzichten met zoekresultaten eindigen. Het gevolg is een afschuwelijke, onoverzichtelijke brei met verwijzingen. Google heeft een geheel nieuwe manier bedacht om orde te scheppen in de chaos van het web. In plaats van simpelweg zoveel mogelijk resultaten weer te geven, kijkt Google naar de relevantie van die resultaten. De zoekmachine doet dat in eerste instantie door te kijken hoe vaak er naar een bepaalde website wordt verwezen. Een website waarnaar veel andere websites 'linken', is belangrijker dan eentje waarnaar niemand verwijst, is daarbij de redenering. En in de tweede plaats kijkt Google wie er naar een website verwijst. Als er gekozen moet worden tussen een link op Yahoo of de homepage Dirk uit Drenthe, dan is de verwijzing van Yahoo meer waard.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
28 januari 1999

Archief:
Internet roddel eindigt in 'gerespecteerde' media 
(14 januari 1999)

Internetnieuws van 1998 
(31 december 1998)

Digitale bloemetjeswei in You've Got Mail 
(21 december 1998)

Websites omarmen oude media 
(9 december 1998)

De leukste winkels van Internet 
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad? 
(12 november 1998)

Zines 
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)