Verloskundige
Asielzoeker
Meer dan een eeuw
Unie van Waterschappen
Nepal
Bisschop Roermond
Energie Millennium Platform
Nieuw-Zeeland
Havenmeester
Egypte
IJsland
Schrijver
KPN
Millenniumloop
Provincie Friesland
Moslims
Duinwaterbedrijf
Millennium Platform
Politie Haaglanden
Café-eigenaar
Rabbijn
Sea Life
Verkeer en Waterstaat
Nachtzuster
Tokio
Verenigde Staten
Gasunie
Waterschap IJsselmonde
Waterbedrijf
Ziekenhuis
Australië
Cartoon
Haringvliet
Radio Drenthe
Luchtmacht
Ed van Scherpenzeel, vlieger bij het 303-SAR squadron van de Koninklijke Luchtmacht/ Vliegbasis Leeuwarden


20 december 1999

De SAR opereert met 3 Agusta Bell 412SP reddingshelikopters vanaf Leeuwarden en Vlieland voor het opsporen en redden van bemanningsleden van in nood verkerende militaire vliegtuigen, welke opereren in de noordelijke schiet- en oefengebieden. Tevens verzorgen wij patiënten-vervoer van de Waddeneilanden naar ziekenhuizen op de vaste wal, 24 uur per dag/ 7 dagen in de week (zo'n 150 medische vluchten per jaar) en verlenen wij assistentie aan de Kustwacht wanneer daar om gevraagd wordt.

Om patienten-vervoer van de Waddeneilanden naar de vaste wal tijdens de eeuwwisseling te kunnen garanderen zijn er de volgende maatregelen getroffen: Een volledige bemanning blijft tussen 21:00 en 03:00 bij de helikopter, met als verbindingsmiddelen gewone straalzenders en veldtelefoon. De ambulance centrale Friesland heeft een directe lijn met het Onderdeels Coordinatie Centrum, welke ons alarmeert. Binnen 15 minuten na alarmering moet de helikopter in de lucht zijn. Mochten er problemen ontstaan met het telefoonnet dan komt er automatisch een tweede bemanning naar de vliegbasis, waar een tweede helikopter klaar staat. Verder starten wij na middernacht de helikopter, om er zeker van te zijn dat alle systemen en verbindingsmiddelen werken. Het apparatuur in de helikopter is reeds getest op millennium-bestendigheid. Problemen met navigatie- en communicatie apparatuur hebben geen invloed op het vervoeren van patienten naar de vaste wal. Wij verwachten geen problemen, maar als hulp-verlenende instantie kun je geen risico's lopen.....

 

1 januari 2000, 14.02 uur

Om 20:00 uur eerste semafoon-test, alles o.k.

Om 21:00 uur vertrokken naar de Vliegbasis en alle verbindingsmiddelen uitgeprobeerd.

Als back-up voor de telefoonlijn: veldtelefoon, portofoon en UHF-zender. Alles o.k.

Om 22:00 uur eerste oliebol.....

Om 00:05 uur helikopter naar buiten en opstarten om alle systemen te controleren, alles o.k.

Vanuit de helikopter de ambulance-centrale Friesland opgeroepen evenals de verkeerstoren en het Onderdeels Coordinatie Centrum, alles werkt prima.

Door de slechte weersomstandigheden kon er niet gevlogen worden.

Verder een rustige nacht.

Voor iedereen een goed, gezond en veilig 2000!!

 

Bovenkant pagina  

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)