Verloskundige
Asielzoeker
Meer dan een eeuw
Unie van Waterschappen
Nepal
Bisschop Roermond
Energie Millennium Platform
Nieuw-Zeeland
Havenmeester
Egypte
IJsland
Schrijver
KPN
Millenniumloop
Provincie Friesland
Moslims
Duinwaterbedrijf
Millennium Platform
Politie Haaglanden
Café-eigenaar
Rabbijn
Sea Life
Verkeer en Waterstaat
Nachtzuster
Tokio
Verenigde Staten
Gasunie
Waterschap IJsselmonde
Waterbedrijf
Ziekenhuis
Australië
Cartoon
Haringvliet
Radio Drenthe
Peter van Delft, KPN


20 december 1999

Ik heb de indruk dat de 'BV Nederland' in het algemeen goed voorbereid het jaar 2000 ingaat. Dat geldt zeker voor organisaties in de meest vitale sectoren zoals energie, zorg, de banken en telecommunicatie. Echt grote millennium-problemen verwacht ik dan ook absoluut niet. Eén van de redenen daarvan is dat Nederland ten pozichte van het buitenland vroeg is begonnen. Het landelijk Millennium Platform heeft met betrekking tot het stimuleren van actie bij het bedrijfsleven een grote rol gespeeld.

KPN is al in 1995 begonnen met het analyseren, testen en waar nodig aanpassen van de systemen. Bovendien zijn we in de telecommunicatiesector een samenwerkingsverband aangegaan: het Telecommunicatie Millennium Platform. En dat mag vrij uniek genoemd worden, want het is voor het eerst dat er in de sterk competatieve telecommunicatiemarkt op een dergelijke wijze wordt samengewerkt. Het resultaat is geweest dat de onderlinge verbindingen, de zogenaamde koppelvlakken met succes getest zijn.

Gesteld mag worden dat er zoals gewoonlijk gebeld kan worden rond de eeuwwisseling. Wel bestaat de kans dat de netwerken in de eerste uren van 2000 tijdelijk overbelast kunnen zijn omdat men elkaar massaal een gelukkig nieuwjaar wenst. Maar dat heeft niets te maken met een millenniumprobleem.

In de aanloop naar de eeuwwisseling toe hebben we er dus alles aan gedaan om probleemloos de nieuwe eeuw in te gaan, maar ook in de feitelijke nacht hebben we het zekere voor het onzekere genomen. Vanuit verschillende coördinatiecentra controleert KPN met zo'n 300 medewerkers haar systemen en netwerken tijdens de millenniumnacht. Mochten er zich onverhoopt calamiteiten voordoen dan staan er nog 's enkele duizenden medewerkers stand by om de problemen op te lossen. Waarschijnlijk zal in de allerlaatste minuten van 1999 de spanning ook bij mij wel wat oplopen, maar verder ga ik met een gerust hart de nacht der nachten in.

1 januari 2000, 20.24

Deze oudejaarsnacht zal blijken of de inspanningen van de afgelopen 5 jaar om ons bedrijf en dienstverlening millenniumbestendig te maken voldoende zijn. De geluiden die we in de middag ontvangen uit Australië en Japan stemmen mij positief. Toch wordt het tegen twaalf uur wel wat spannend. Zouden onze verwachtingen uitkomen; gaat het ook bij ons goed?

Direct na twaalven zien we op de beeldschermen in ons bewakingscentrum de hoeveelheid telefoonverkeer explosief groeien. Nederland pakt massaal de telefoon om aan bekenden de beste wensen te doen. Maar, anders dan in voorgaande jaren, leidt dit niet tot overbelasting. Per 5 minuten krijgt KPN 150.000 gesprekken te verwerken, drie keer zoveel als gemiddeld. De capaciteitsuitbreiding bewijst zijn nut!

Ook bij onze bedrijfsonderdelen gaat het goed. Zij melden slechts een enkel incidentje. Het lijkt er op dat onze centrales, software en systemen en dus de dienstverlening inderdaad de millenniumwisseling prima hebben doorstaan. Als gevolg hiervan verloopt de nacht verder betrekkelijk rustig. Dit geeft me de gelegenheid om tussen de vaste rapportage momenten door, uitgebreid bij te praten met collega's die ik normaal niet zo vaak spreek of zie.

Om 09.00 uur wordt ik afgelost. Ik kan naar bed maar kom vanavond terug. Onze controles gaan de komende dagen namelijk nog door. Maandag heeft onze speciale aandacht. Dan gaat het maatschappelijk leven in Nederland weer op volle toeren draaien. Met de positieve ervaringen tot nu toe, heb ik er alle vertrouwen in dat het dan ook goed zal gaan.

Bovenkant pagina  

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)