O V E R Z I C H T A L L E R E A C T I E
S O N D E R W I J S
Reacties en meer suggesties kunt u sturen naar:
wwonderwijs@supplement.nrc.nl
Levenslang leren
Terecht wordt in eerdere bijdragen (Wilkens, Simons) melding gemaakt van
een dreigende kloof tussen mensen die wel toegang hebben tot het
Internet en degenen die daarvan verstoken blijven. Sterker nog, de
tweedeling is er al, getuige de gebezigde terminologie: "cybernerds" en
"digibeten". Het meer recent gebruikte woord "digileken" mag dan wat
vriendelijker klinken, maar het maakt de afstand niet kleiner.
Die afstand wordt ook als zodanig ervaren. Recent onderzoek heeft
uitgewezen dat met name ouderen ...
Christine Ruiter
[Donderdag 01 mei 1997 16:53]
WOWO mbv WebCT
Geachte redactie,
Hans van Driel geeft in zijn NRC bijdrage een voorbeeld van
een cursus gegeven via het WWW, waarbij hij gebruik maakt van
losse HTML pagina's. Welnu, er kan al veel meer.
Bij de Faculteit de Letteren van de KU Nijmegen zijn we aan het
experimenteren met Web Course Tools (WebCT). WebCT is
te omschrijven als een onderwijs-server, waarbij alle
deelnemende partijen (cursusmakers, cursusvolgers en
tentamenbeoordelaars) van een standaardbrowser gebruikmaken.
(Op dit moment werkt NetScape h...
"H.P. Schotel"
[Dinsdag 15 april 1997 19:37]
teleleren
Internet is nog lang niet zo bereikbaar dat studenten in een virtuele
cursus zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze de stof tot zich nemen.
Hoeveel studenten hebben thuis internet? Ik volg zelf op het moment een
moduul dat internet als medium gebruikt. Er worden echter nog steeds
'ouderwetse' colleges gegeven waarbij je oog in oog komt te staan met de
spreker. De opdrachten moeten op een formulier op internet ingevuld
worden. Voor dit invullen ben ik echter nog altijd genoodzaakt om naar de
univers...
Francien Noordhoek
[Maandag 14 april 1997 12:45]
gebruik in het bedrijfskunde onderwijs
Ik heb de (prille) ervaring dat het gebruik van INTERNET bij de
bedrijfskunde opleiding IBO in ZEIST mij als PERMANENTdeelnemer in staat
stelt zelf of zonodig met hulp bronnen(bijv.Koninklijke
Bibliotheek) te raadplegen.
Maar het is ook mogelijk vragen en problemen uit de eigen praktijk bij
collega's of materiedeskundigen aan de orde te stellen. Of hen te helpen
bij hun vragen en zo bij te dragen aan het voortschrijdend inzicht van
alle participanten. Natuurlijk bespaart het een boel papi...
Andre van Dokkum
[Donderdag 10 april 1997 19:53]
Drs. 2000
Als student Bedrijfskunde en medewerker bij Media Plaza, het
demonstratie-centrum van de Elektronische Snelweg, in de Jaarbeurs te
Utrecht (opening 20 mei 1997), word ik veel geconfronteerd met het
verschijnsel Internet.
De Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft
zelfs een groots projekt gestart "Drs. 2000" zodat eerstejaars studenten
vanuit huis college kunnen volgen en met elkaar kunnen werken aan cases
middels het internet. Een veel belovend en innovatief projekt. Zeker
voo...
Wouter Maagdenberg
[Woensdag 02 april 1997 11:17]
bijdrage transport
Geld verdienen of besparen daar draait het straks allemaal om. Een mooi
voorbeeld is de transportsector. Voor bijvoorbeeld een Amerikaan is de
transportwereld in Europa erg ondoorzichtig. Zijn vervoersprobleem legt
hij momenteel in handen van de expediteur. Dit kost hem natuurlijk wel
een centje. Via internet is het mogelijk om de markt inzichtelijk te
maken. Op Cargoweb (http://www.cargoweb.nl) kan hij een
transportbedrijven zoeken dat aan zijn eisen voldoet en bovendien zelf
een vergelijking maken. Via ...
Yousha Westerman
[Donderdag 27 maart 1997 12:29]
Virtueel Onderwijs
U vroeg om voorbeelden waar het internet gebruikt werd in het
onderwijs. Ik geef sinds begin 1996 een na-kandidaatsvak, menselijke
molekulaire genetika, dat geheel via het internet wordt afgehandeld.
Studenten communiceren onderling en met mij via een "on-line"
discussie-lijst en via email. Hun 'geschreven' opdrachten worden via
email als "attached files" naar mij toegestuurd en de resultaten,
correcties en hun cijfers worden via dezelfde weg teruggestuurd. De
studenten bepalen zelf het studietempo. ...
Dr Peter Hoeben
[Woensdag 26 maart 1997 03:27]
Onderwijs vs Informatietechnologie
Eigenlijk wil ik het heel kort houden omdat het hier niet gaat om deze vraag
maar om een vraag die bij een eerdere stap hoort. Wie bepaald wat wie doet ?
Onduidelijk? Ja ! Dat dacht ik al.
De wereld van computers en netwerken is bijna volledig gevuld door
technueten. Gevolg is dat de GUI's ( Grafische User Interface's ) een
achterliggende gedachte heeft die is ontstaan uit een techneut. Nu is het
aan de huidige schoolgaande generatie om te wennen aan de ideen van die
techneut. Wanneer ze daar enigszins ...
"J.B.Rauwerda"
[Zondag 23 maart 1997 13:32]
onderwijs
In eerder reaktie betoogde ik dat het onderwijs te kort schiet voor wat
betreft invoering en gebruik van nieuwe media.
Dat betreft vooral de ruimte die van bovenaf gegeven wordt aan hetonderwijs.
We worden opgescheept met afgekeurde systemen van de belasting, die zeker
niet voldoen aan de Mutimedia concepten, initiatieven worden onvoldoende
ondersteund etc.
Maar ook de opleidingen en de begeleidingsdiensten schieten echt tekort. Ik
sta soms echt verbaasd hoe men tegen dergelijke zaken aankijkt en...
Ton op de Weegh
[Zondag 16 maart 1997 14:51]
reactie op Nicky de Cler
Nicky, het feit dat je reageert, betekent al dat je gebruik maakt van de
nieuwe media zoals internet!!
Mijn ervaring in het [basis]onderwijs is, dat veel kinderen van ouders met
wat minder inkomen die kans nooit krijgen en dan al met een achterstand
beginnen.
Wanneer jij in de toekomst aan de slag gaat of misschien ben je dat al zul
je zeker in aanraking komen met de nieuwe media. jouw ervaring hiermee
geeft je al ene flinke voorsprong.
Ik wil graag dat de school alle kinderen hiermee vertrou...
Ton op de Weegh
[Zondag 16 maart 1997 14:51]
leren op afstand
GIDS
Over de digitale samenleving is veel te leren. Bij voorbeeld wat de
invloed zou kunnen zijn op kunst & cultuur. Hierover heb ik een
universitaire cursus ingericht die natuurlijk wordt aangeboden via het
Web:
http://cwis.kub.nl/~fdl/general/people/drielhv/gids/gids.htm
Een digitale syllabus, communiceren via e-mail en het Web.
De bedoeling is dat vanaf september 1997 deze cursus geheel virtueel zal
zijn. Studenten die het Nederlands beheersen kunnen vanaf elke plek die
zij verkiezen deze cursus vol...
hvdriel
[Vrijdag 14 maart 1997 16:38]
Reactie op Ton op de Weegh
Ik ben misschien van een jongere generatie dan meneer Op de Weegh (24
jaar), ik kan me in ieder geval herinneren dat wij op de middelbare
school computerles kregen. Zo'n 20 computers waren er, voor 1600
leerlingen, en eerlijk gezegd heb ik hierin nooit een probleem
gezien.
Op school wordt van je verwacht iets te leren over het leven, over het
verleden, over verschillende wetenschappen. Maar waarom iedere
scholier voorbereiden op
een toekomstige baan met alle multi-media toeters en bellen ...
"Kler, Nicki de"
[Donderdag 13 maart 1997 17:16]
Internet biedt kansen voor het onderwijs!
Het onderwijs in Nederland zal zich niet alleen moeten verdiepen in
Internet om jongeren en volwassenen beter voor te bereiden op de
informatiemaatschappij (digitaal rijbewijs voor de electronische
snelweg). Het kan Internettechnologie ook gebruiken om het onderwijs
zelf te verbeteren. =
Het traditionele, klassikale onderwijs staat sterk ter discussie. Deze
lessen zijn beperkt effectief, omdat leerlingen slechts 15 tot 20
minuten geconcentreerd kunnen luisteren. Daarnaast veroudert kennis
snel. Wat een l...
Wilfred Rubens
[Vrijdag 07 maart 1997 15:05]
|