WERELDWEB
HET WEBVERHAAL
UW BIJDRAGEN
>Overzicht
alle bijdragen
|
Van: "J.B.Rauwerda" <binnert.rauwerda@tip.nl>
Datum: Zondag 23 maart 1997 13:32
Onderwijs vs Informatietechnologie
Eigenlijk wil ik het heel kort houden omdat het hier niet gaat om deze vraag
maar om een vraag die bij een eerdere stap hoort. Wie bepaald wat wie doet ?
Onduidelijk? Ja ! Dat dacht ik al.
De wereld van computers en netwerken is bijna volledig gevuld door
technueten. Gevolg is dat de GUI's ( Grafische User Interface's ) een
achterliggende gedachte heeft die is ontstaan uit een techneut. Nu is het
aan de huidige schoolgaande generatie om te wennen aan de ideen van die
techneut. Wanneer ze daar enigszins aan gewend zijn komt er weer een
volledig nieuwe techneut met een idee en veranderd de zelfde informatie bron
weer in een volledig ander medium.
Dus vind ik dat het zaak is dat de techniek gedwongen moet word te denken
hoe ze kunnen zorgen de de presentatie van hun produkt geschikt is voor
ieder communicerend mens, dier of wezen. Waarschijnlijk zal het nog steeds
veel met letters en taal te maken hebben maar waarom kunnen we niet zonder
dat walgelijke toetsenbord of dat onduidelijke balkje met honderduizend
"ikonen" waar je van moet onthouden wat wat is. ( Dat laatste is voor vele
lezers ook onbegijpelijk, dat komt door dat ik ook al ben gegrepen door het
idee van een of andere amerikaanse techneut ) Het zal moeilijk zijn wanneer
wij als 'mode dieren' achter de laatste ontwikkeling blijven aanhollen maar
we moeten ons bedwingen en eisen dat de presentatie van de informatie
technologie zo wordt dat je daar geen onderwijs voor hoeft te volgen !!
Een woordblinde automatiseringsverkoper.
|
NRC Webpagina's
MAART 1997
|