U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: Wilfred Rubens <Rubens@BVEnet.NL>
Datum: Vrijdag 07 maart 1997  15:05

Internet biedt kansen voor het onderwijs!

Het onderwijs in Nederland zal zich niet alleen moeten verdiepen in Internet om jongeren en volwassenen beter voor te bereiden op de informatiemaatschappij (digitaal rijbewijs voor de electronische snelweg). Het kan Internettechnologie ook gebruiken om het onderwijs zelf te verbeteren. =

Het traditionele, klassikale onderwijs staat sterk ter discussie. Deze lessen zijn beperkt effectief, omdat leerlingen slechts 15 tot 20 minuten geconcentreerd kunnen luisteren. Daarnaast veroudert kennis snel. Wat een leerling vandaag leert is over vijf jaar (als hij of zij de arbeidsmarkt betreedt) niet meer van fundamenteel belang. Bovendien laat deze vorm van lesgeven nagenoeg geen differentiatie toe, terwijl dat -gezien de heterogene doelgroep in een klas- wel noodzakelijk is. =

Ook kent bijvoorbeeld het middelbaar beroepsonderwijs een hoge uitval:
een grote groep jongeren verlaat de school zonder een diploma dat hen kansen geeft op de arbeidsmarkt. =

Tenslotte is frontaal lesgeven niet flexibel. Lestijden sluiten lang niet altijd aan op de wensen van de doelgroep (bijvoorbeeld volwassenen die -omdat kennis snel verouderd- zich voortdurend moeten bijscholen). =

Als oplossing voor deze problemen wordt gesteld dat deelnemers aan onderwijs vooral moeten leren hoe zij effectief en effici=EBnt met informatie om kunnen gaan. Ook leren jongeren en volwassenen beter en met meer plezier als zij meer verantwoordelijkheid (leren te) dragen voor het eigen leerproces. Men moet zelf aan het werk, met verschillende werkvormen. En onderwijs wordt meer flexibel als de doelgroep voor een deel zelf kan bepalen waar, wanneer en hoe geleerd wordt.

Internet is een zeer geschikt medium om dergelijk zelfstandig leren vorm te geven. Op http://www.dds.nl/~bve/overbvenet/bvenetkantoor/usintern.htm vindt u voorbeelden hoe dat kan. =

Binnen het Nederlandse beroepsonderwijs en volwasseneneducatie wordt op dit moment ge=EBxperimenteerd met Internettoepassingen. Voorbeelden vindt=

u op BVEnet: http://www.dds.nl/plein/bve.

Wilfred Rubens, Rubens@bvenet.nl

NRC Webpagina's
FEBRUARI 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1997