U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  O P I N I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
RET

Lijn 7


TRAMLIJN 7 in Rotterdam rijdt op werkdagen meer dan honderd keer van het welvarende Kralingen in het oosten van de stad naar Spangen in het westen, volkerenrijk en kansarm. Van Kralingen naar Spangen en weer terug; vele malen per dag worden zo duizenden mensen vervoerd. Tussen begin- en eindpunt ligt de rest van de stad.

Niet het Rotterdam van de beeldvorming, van de haven, de werkersstad die ook nog op een eigenzinnige manier aan cultuur doet. Het Rotterdam van lijn 7 is een lappendeken van oude wijken en heel veel verschillende nationaliteiten. Wie wil weten hoe deze stad er anno 2001 òòk uitziet, welke mensen er wonen, wat voor winkels er zijn, kan het beste de tram pakken. Voor de prijs van een paar strippen krijgt men een reis om de wereld in zestig minuten.

DEZE WEEK GING het mis op lijn 7. Drie kaartcontroleurs en een trambewaker werden in elkaar geslagen. Ze deden gewoon hun werk. Hoe gaat zoiets? Een man reist zonder kaartje en moet zich daarvoor bij de controleurs verantwoorden; er vallen over en weer een paar harde woorden en uiteindelijk wordt er geslagen. Op zo'n moment is het al even oorlog in de tram. Medereizigers kijken gegeneerd een andere kant uit. Iedereen voelt zich onbehaaglijk. Maar het verhaal gaat verder. Man en controleurs gaan de tram uit om op de politie te wachten. Een zoon bemoeit zich met het opstootje en met hem een groep jongeren die op de tram uit de andere richting staat te wachten. De escalatie is een feit. Controleurs en bewaker worden geschopt, geslagen en met een hamer bewerkt. Dan komt de politie en ontzet het trampersoneel. Helaas zijn er geen aanhoudingen.

DE EEUWIGE VRAAG doemt op: is dit een incident of is het symptomatisch voor het openbaar vervoer aan het begin van het nieuwe millennium? Immers, agressie beperkt zich niet alleen tot lijn 7. De trein, de metro, de bus, ze hebben er allemaal mee te maken. Gebeurtenissen als in Rotterdam zijn ongetwijfeld incidenten. Maar voor iedereen die het overkomt, de argeloze reiziger, de bestuurder of controleur, zijn het vooral diep-ingrijpende gebeurtenissen die soms een leven lang worden meegedragen. Incident of symptoom is een vraag die de getroffenen niet of nauwelijks interesseert. Zij denken slechts: laat dit stoppen. Het Rotterdamse vervoerbedrijf, de RET, was juist dit jaar begonnen met een groot veiligheidsproject. In trams en metro's is aanzienlijk meer controle gekomen en er zijn proeven gedaan met camera's. Buitenlandse ervaringen hebben langgeleden al aangetoond dat meer controle en fysieke aanwezigheid van vriendelijk en kordaat personeel niet alleen agressie voorkomt, maar ook de reizigers hun gevoel van veiligheid teruggeeft. Hoe ontmoedigend een incident als op lijn 7 ook is, het is van groot belang om met het begonnen veiligheidsproject verder te gaan.


Zie ook:

Trampersoneel getreiterd en mishandeld (22 februari 2001)
Controleurs van tram mishandeld (22 februari 2001)

NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad