U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Filmfestival Rotterdam 2001

Filmtijger


Tiger Award voor afstudeerfilm van Duitse Maria Speth

Verliefden die elkaar niet verstaan


Op het International Film Festival Rotterdam streden vijftien films van beginnende regisseurs om drie VPRO Tiger Awards. Zaterdag werden ze gewonnen door '25 Watts' uit Uruquay, 'Bad Company' uit Japan en 'In den Tag hinein' uit Duitsland.

Door BIANCA STIGTER

ROTTERDAM, 5 FEBR. In den Tag hinein is de eerste, lange, dolende speelfilm van Maria Speth (Titting, 1967). Hij gaat over Lynn, een meisje van begin twintig dat in Berlijn niet zo goed weet wat ze wil. Ze heeft een relatie met een zwemkampioen en wordt verliefd op een Japanse student. Maria Speth ging in Berlijn naar de filmacademie. In den Tag hinein is haar afstudeerfilm. Volgens de jury gebruikt Speth met haar "indringende, poëtische cinematografie de vervreemding van de moderne stedelijke omgeving als meer dan puur achtergrond".

Is het in Duitsland gebruikelijk om met een lange speelfilm af te studeren?

"Op mijn academie in Potsdam niet. Een korte film is ook voor hen minder werk."

Wat gaat u met de prijs, 10.000 euro, doen?

"Ik kan hem nog goed gebruiken voor deze film."

Wat is Lynn voor een vrouw?

"Veel mensen denken dat Lynn zich maar met de stroom mee laat drijven, maar ik geloof dat niet. Ze werkt heel hard, heeft verscheidene baantjes en ze probeert wel degelijk dingen uit te vinden. Ze komt af en toe hard over, maar ze heeft ook een zachte kant. In de scènes met de Japanse student is ze heel kinderlijk. Ze kan met hem communiceren zonder dezelfde taal te spreken. Daarvoor is veel openheid nodig."

Waarom wordt ze verliefd op een Japanner?

"Om te laten zien dat communicatie uit meer dingen dan woorden bestaat. Net als film. Daarin gaat het ook niet allen om het verhaaltje, maar om stemmingen, om atmosfeer. Om het geloofwaardig te maken heb ik voor de rol van Koji iemand gezocht die echt geen Duits spreekt. Anders werkte het niet."

Is het niet ongeloofwaardig dat Lynn nauwelijks Engels spreekt? Dat spreekt de Japanse student wel goed.

"Ze wil het niet spreken."

Waarom niet?

"Ze spreekt geen perfect Engels en als ze iets niet perfect kan dan doet ze het niet."

Wordt Lynn verliefd op een Japanner omdat u van Aziatische films houdt?

"Ik zocht gewoon een vreemdeling. Maar ik hou wel veel van Aziatische films, vooral van het werk van Tsai Ming-Liang en Wong Kar-Wai. Ik vind het heel spannend als een filmer een eigen handschrift heeft."

In den Tag hinein geeft over de personages weinig informatie.

"Ik vind het spannend als je niet meteen alles weet, maar er bijvoorbeeld pas na een tijd achterkomt dat de man bij wie Lynn in huis woont haar broer is. De film is een uitsnede uit haar leven."

Is het een soort puzzel?

"Ik wil de kijker ruimte geven om over de film na te denken. Ik heb geprobeerd met andere middelen veel over de personages te vertellen, door de belichting bijvoorbeeld, en door de locaties waar ze wonen. Daar heb ik veel aandacht aan besteed. Water speelt in de film ook een grote rol. Lynn ligt graag in het bad, David zien we in het zwembad trainen, Koji staat onder de douche als er geen water meer uit de kraan komt. Door al dat stromende en niet-stromende water zijn de personages met elkaar verbonden."

De film heeft een langzaam ritme.

"Ik wil mensen de tijd geven om met de personages mee te leven. Daarom heb ik bijvoorbeeld gekozen voor lange camera-instellingen en weinig opvallende montage."

Gesprekken met de andere prijswinnaars verschenen eerder op deze pagina.


Zie ook:

Rotterdam vrijplaats voor spirituele films (31 januari 2001)
Jongeren zijn eigenlijk net bejaarden (31 januari 2001)
Een leven zonder duidelijke ambities (29 januari 2001)

NRC Webpagina's
5 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad