U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Filmfestival Rotterdam 2001

Filmtijger


Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll over 25 Watts

Jongeren zijn eigenlijk net bejaarden


Op het International Film Festival Rotterdam strijden vijftien films van beginnende regisseurs om drie Tiger Awards. Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll dingen mee met 25 Watts.

Door BIANCA STIGTER

25 Watts is de eerste, lange, melige speelfilm van Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll (beiden Montevideo, Uruguay, 1974). Hij toont zomaar een zaterdag in het leven van drie vrienden in de hoofdstad van Uruguay. Liever dan te studeren of te werken brengen ze hun tijd zoet met tv kijken, bier drinken en een telefoongesprek met een potentiële vriendin repeteren. Rebella en Stoll ontmoetten elkaar op de universiteit van Montevideo, waar ze mediastudies volgden. Voor 25 Watts kregen ze steun van het Hubert Bals Fonds van het Rotterdamse festival.

Is 25 Watts een film over verveling?

Stoll: "Jazeker." Rebella: "Wij kunnen ons heel erg goed vervelen." Is het een autobiografische film?

Stoll: "Nou en of. Ik ben Leche." Rebella: "En ik ben Javi." Stoll: "We hebben elk de scènes over onszelf geschreven en die later samengevoegd." Worden er in Montevideo veel films gemaakt?

Stoll: "Ongeveer een per jaar. Uruguay is een cinefiel land, maar de mensen zijn liever critici dan filmmakers. De meesten zeggen het liefst wat er allemaal niet deugt. Wij zijn liever de mensen die niet deugen. We zijn niet bang om onszelf belachelijk te maken." Rebella: "Er is ook weinig geld om films te maken."

Hoe maken jullie jezelf belachelijk?

Rebella: "We laten zien dat het helemaal niet zo leuk is om jong te zijn. Iedereen doet net of uitgaan zo leuk is, maar dat is voor het grootste deel pretentie. Jongeren zijn eigenlijk net bejaarden. Ze zitten net zo vaak voor de televisie." Rebella: We hebben de film opgedragen aan onze grootmoeders, die tijdens de opnames overleden. Ze hadden allebei Alzheimer." Stoll: "Onze personages zijn helemaal niet macho. Het zijn anti-helden in plaats van typisch latijnse mannen.

Hoe maak je verveling boeiend?

Rebella: "Door te overdrijven. Wij kijen bijvoorbeeld graag televisie op een televisie die het eigenlijk niet doet."

Past de vorm van de film ook bij al die verveling?

Stoll: "Montevideo is een grijze stad en daar past zwart-wit wel bij. We hebben de film zo sloom mogelijk opgenomen, met lange shots, veel totalen, weinig close-ups. Stoll: "Zwart-wit is ook goedkoper dan kleur." Rebella: " We houden erg van Beavis and Butthead en The Simpsons. Naast Jim Jarmusch hebben die series ons het meest beïnvloed. Stoll: "Ik heb net de South Park-speelfilm gezien. Dat is de beste film die ik ooit gezien heb."

Is 25 Watts een politieke film?

Stoll: "Er zit geen politiek in de film. Maar een film over jongeren is hier op zichzelf al een politieke daad. Jongeren hebben geen enkele plaats in de media." Rebella: "Vorig jaar zijn er uit Uruguay 200.000 mensen geëmigreerd. Er is hier haast geen werk. Rebella: "Er is hier bijna niets."

25 Watts. Do 1 16.30 Venster 1, za 3 10.00 Cinerama 5


Zie ook:

NRC Webpagina's
31 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad