R A D I O :
De wereld in twintig minuten
275.000 mensen laten zich elke
dag in 20 minuten bijpraten over het laatste nieuws door Business Nieuws
Radio. Onlangs verwisselde de nieuwszender, die sinds kort winstgevend
is, van eigenaar.
JOCHEN VAN BARSCHOT
De formule is al 35 jaar oud en komt uit Amerika. Het radiostation
W.I.N.S. in New York begon in 1965 met non-stop nieuwsradio.
You give us 22 minutes, we give you the world is het concept waar
sindsdien nauwelijks nog aan gesleuteld is. In iets meer dan twintig
minuten wordt de luisteraar bijgepraat over nieuws, sport, weer, verkeer
en de ontwikkelingen op de beurs.
In Nederland nemen elke dag zo'n 275.000 mensen op die manier het nieuws
in twintig minuten tot zich via de commerciële nieuwszender
Business Nieuws Radio, dat de luisteraar een kopie biedt van het
vertrouwde Amerikaanse recept. "Die formule werkt overal ter wereld, dus
waarom niet in Nederland?" zegt oud-RTL- en CNBC-nieuwslezer Michiel
Bicker Caarten, de oprichter, directeur en mede-aandeelhouder van
Business Nieuws Radio.
Even leek het er op dat de formule in Nederland niet zou aanslaan, toen
het in 1996 gelanceerde Veronica Nieuws Radio al na een half jaar
failliet ging. Om niet dezelfde fout te maken, begon Business Nieuws
Radio in 1998 niet zoals Veronica met 60 redacteuren, maar met een kwart
daarvan. "We zijn klein begonnen en langzaam gegroeid", aldus Bicker
Caarten, die inmiddels leiding geeft aan zo'n 50 man. Elke dag maken zij
14 uur live nieuwsradio, van 's ochtends zes tot 's avonds acht.
Wat biedt Business Nieuws Radio meer dan de publieke nieuws- en
sportzender Radio 1? "We bieden niet per se meer, we bieden iets anders.
Bij Radio 1 bepaalt Hilversum wanneer je nieuws krijgt en wanneer iets
anders. Bij ons bepaalt de luisteraar dat zelf. Als hij nieuws wil
horen, kan hij op ons afstemmen, ongeacht het moment van de dag. Alleen
's avonds laat en 's nachts draaien we non-stop muziek."
Kun je, met een redactie die nog niet half zo groot is als die van
Radio 1, dezelfde kwaliteit bieden? "Radio 1 is een voortreffelijke
nieuwszender met een enorm budget. Wij hebben minder te besteden, maar
wij maken ook heel andere programma's. Die doen qua niveau niet onder
voor die van Radio 1. Als je wilt weten wat er in de wereld gebeurt, kun
je net zo goed naar ons luisteren als naar Radio 1. Redactioneel deugt
het gewoon. We hebben genoeg verslaggevers om overal bij te zijn waar we
bij willen zijn. We halen regelmatig primeurs. De mensen die er toe
doen, komen bij ons voor de microfoon. We zijn ook snel. Elke dag
verslaan we het ANP wel een keer op snelheid. We maken alleen wel andere
keuzes dan Radio 1."
In welk opzicht? "Radio 1 besteedt naar verhouding veel aandacht aan
politiek en cultuur. Wij doen dat minder. Wij kiezen meer een zakelijke
insteek. Onze slogan is ook: voor wie nieuws business is. Maar
dat wil niet zeggen dat wij vooral financieel nieuws brengen. We doen
veel meer dan alleen maar de beurs. We zijn een volwaardige
nieuwszender, ook al zou je dat niet zeggen als je naar onze naam
kijkt."
Is een commerciële nieuwszender levensvatbaar? "Wij zijn daar het
bewijs van. We bestaan nu twee jaar en sinds september zijn we
winstgevend. Het gaat ons zowel commercieel als redactioneel voor de
wind."
Business Nieuws Radio is onlangs van eigenaar gewisseld. Waarom is
dat? "De aandeelhouders Manaus, Willem van Kooten en Wegener hebben hun
belang verkocht aan HAL Investments en Willem Sijthoff, die nu samen een
meerderheidsbelang bezitten. De overige aandelen zijn in handen gebleven
van mijzelf en van het personeel. Er bestond van veel kanten
belangstelling om Business Nieuws Radio over te nemen, ook van enkele
grote Nederlandse uitgevers. We hebben uiteindelijk toch gekozen voor
HAL en Sijthoff, omdat die ook inhoudelijk iets te bieden hadden. Willem
Sijthoff is pas begonnen met een website voor beleggers, The Floor.nl.
Daar gaan we nauw mee samenwerken."
Jullie hebben toch al een eigen website, www.businessnieuws.nl?
"Klopt, daar staat al het nieuws op dat we ook op de radio brengen. Wij
hebben echter nooit de tijd gehad om daar echt iets moois van te maken,
omdat we al onze tijd en energie nodig hebben voor de radio. Wij zijn
radiomakers, geen website-bouwers. The Floor kan dat veel beter en gaat
nu onze interviews en reportages bij hun nieuwsberichten zetten."
HAL en Sijthoff zijn ook aandeelhouder van de zakenkrant Het
Financieele Dagblad. Gaan jullie daar ook mee samenwerken? "Dat zou ik
best willen, maar op dit moment praten we daar niet over. Het
Financieele Dagblad is een zelfstandig bedrijf en zal een eigen afweging
moeten maken. We richten ons in eerste instantie op de samenwerking met
The Floor. Radio en internet liggen ook veel dichter bij elkaar, die
werken allebei in hetzelfde ritme. De krant heeft één
deadline per dag. Bij de radio en op internet gaat de
nieuwsurgentie de hele dag door."
Hoe belangrijk is de aankomende veiling van etherfrequenties voor
jullie? "Van levensbelang. Radio is toch vooral een automedium, zeker
ons soort radio. Veel van onze luisteraars willen 's ochtends of 's
middags in de spits even snel het nieuws horen. Dat kan alleen als wij
ook in de ether te ontvangen zijn. Eén van de belangrijkste
redenen om met HAL en Sijthoff samen te gaan werken, is ook dat we met
hun hulp sterk staan bij de veiling, waarbij één
frequentiepakket te vergeven is aan een nieuwszender. Voor zover ik
weet, zijn wij de enige gegadigde. Als dat zo blijft, komen we er
goedkoop vanaf. Maar dat is bijna te mooi om waar te zijn. Het zou me
dan ook niets verbazen als zich bij de veiling plotseling toch een
nieuwkomer aandient."