U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Vereniging Eigen Huis

Energiebedrijf.com


Veel fouten in energierekening


Het regent klachten over fouten in energienota's. Het nadeel voor de klanten varieert van een paar honderd tot vele duizenden guldens. De Vereniging Eigen Huis wil beter toezicht.

Door onze redacteur KAREL BERKHOUT

ROTTERDAM, 21 OKT. Consumenten en bedrijven worden steeds vaker verrast door onduidelijkheden, naheffingen en zelfs fouten op hun elektriciteitsnota. Dit komt door de vrijmaking van de elektriciteitsmarkt, die gepaard gaat met een fusiegolf en nieuwe regels.

Een enquête van het adviesbureau IPS leert dat in 1999 bij een kwart van de onderzochte bedrijven fouten zaten in de energienota. "Het nadeel voor de klant varieerde van enkele honderden guldens tot 45.000 gulden", zegt directeur P. Stor van IPS. "Dit jaar wordt het nog gekker, verwacht ik, doordat de tariefstructuur is aangepast." IPS schrijft de fouten grotendeels toe aan de moeizame samenvoeging van de administraties van de fuserende energiebedrijven.

Zo ontdekte Nuon na de overname van ENW dat de klanten in Noord-Holland in 1998 en 1999 geen toeslag hadden betaald voor gas van hogere kwaliteit. "Bij een test in Purmerend was de meter op '1' gezet en is verzuimd om de meter weer op '1,025' te zetten", zegt een woordvoerster. Nuon haalde het bedrag van zo'n 30 gulden bij 400.000 huishoudens terug, maar besloot afgelopen week om dat geld terug te geven.

Dit gebeurde onder druk van de Vereniging Eigen Huis, die naar eigen zeggen " honderden klachten per jaar" krijgt over onduidelijke dan wel foute nota's. " Om die reden willen wij dat minister Jorritsma komt met een model-eindafrekening voor alle energiebedrijven", zegt een woordvoerster. De Consumentenbond was gisteren nog niet in staat aan te geven of de bond dit voorstel steunt.

De nota's zijn nu nog vaak ondoorzichtig. Een klant van Essent in Noord- Brabant zag tot zijn schrik dat zijn vastrecht het afgelopen jaar met 40 procent is gestegen. Volgens Essent komt dit doordat met de nieuwe elektriciteitswet de kosten anders moeten worden berekend. "De vaste kosten zitten nu minder in de variabele kosten en meer in het vastrecht", zegt een woordvoerder. De toezichthouder voor de energie, DTe, bevestigt dat veel energiebedrijven dit zo doen. "We controleren wel of er geen sprake is van extreme prijsstijgingen", voegt de woordvoerster daaraan toe.

Met de nieuwe regelgeving hoeft nu ook minder vastrecht te worden betaald voor een tweede elektricteitsmeter voor de goedkope nacht- en weekeindstroom. De gratis tweede meter is nu ook voor huishoudens met een redelijk gering verbruik aantrekkelijk. De Socialistische Partij (SP) heeft berekend dat dit bij een gemiddeld verbruik jaarlijks 85 gulden kan besparen.

Het Utrechtse SP-statenlid P. Jansen verwijt de Remu in Utrecht dat deze zijn klanten onvoldoende wijst op dit voordeel. "Zo'n 220.000 mensen hebben die meter nog niet terwijl dit nu voor 90 procent daarvan aantrekkelijk is. Van een oud-medewerker heb ik begrepen dat Remu die tweede meter liever niet stimuleert omdat dit te veel inkomsten scheelt."De Remu reageert als door een wesp gestoken. "Fabeltjes", noemt de woordvoerster dit. "Van onze 475. 000 klanten heeft meer dan de helft een tweede meter. Wij geven ook een keurig boekje uit, waarin iedereen precies kan berekenen of een tweede meter gunstig is." Remu erkent dat sinds de Socialistische Partij in juli begon met de actie voor de tweede meter er "duizenden" aanvragen zijn binnengekomen. "Maar we hebben niet genoeg mensen om al die meters meteen te plaatsen en kunnen ook niet zoveel meters tegelijk kopen."

NRC Webpagina's
21 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad