|
|
|
NIEUWSSELECTIE www.grunberg.nl
|
Grunberg won prijs in '94
Bedenkingen jury over boek Van der Jagt
Door een onzer redacteuren
Dat zegt jurylid Maarten 't Hart. Gisteren maakte deze krant bekend dat de tweejaarlijkse debutantenprijs dit keer naar Marek van der Jagt gaat, maar dat er aanwijzingen zijn dat Van der Jagt een alter ego is van Arnon Grunberg. "We vonden allemaal dat het erg veel op Grunberg leek", aldus 't Hart. Juryvoorzitter Martin Ros gaf uiteindelijk de doorslag. "We hebben ons door Martins enthousiasme laten meeslepen. We zijn allemaal overstag gegaan. Het ís natuurlijk ook een heel leuk en geestig boek, dat de rest ver achter zich liet. Er was geen enkele andere kandidaat die in de buurt kwam. Behalve Erwin Mortier, maar die is alom al zo geprezen." Martin Ros werd vanochtend niet bereikt voor commentaar. De geschiedenis van mijn kaalheid is recent verschenen bij uitgeverij De Geus in Breda. Onderzoek naar de achtergrond van Van der Jagt (1967), die volgens de uitgever in Wenen zou wonen en werken, leverde twijfels op aan het bestaan van deze auteur. Stijl van boek en E-mailcorrespondentie van Van der Jagt vertonen een opvallende gelijkenis met die van Arnon Grunberg, maar Grunberg ontkent stellig Van der Jagt te zijn. Uitgever Reinjan Mulder van De Geus zegt zich tegenover de auteur verplicht te hebben "een bepaalde naam op het boek te zetten", en zich daaraan te houden. Grunbergs uitgever, Vic van de Reijt van Nijgh & Van Ditmar, heeft het boek van Marek van de Jagt niet gelezen, maar zou het "geweldig" vinden als zijn auteur achter de prijswinnaar schuilt. "Het zou me niets verbazen van Arnon, die wel van een practical joke houdt." Van de Reijt zal "absoluut niet rancuneus" zijn, mocht Grunberg heimelijk voor een concurrerende uitgever hebben gewerkt. "Hij is ook zó productief, op zo'n hoog niveau. Ik heb nog materiaal voor drie, vier boeken van hem liggen. Maar hij wil telkens iets nieuws." Als Arnon Grunberg inderdaad schuilgaat achter Marek van der Jagt, zou dat hem uitsluiten van de debutantenprijs, meent secretaris Gerry Kuijper van de Vestdijk Stichting, die de prijs heeft ingesteld. Grunberg won de prijs in 1994 al met zijn debuut Blauwe maandagen. Maarten 't Hart zegt dat de jury zal overleggen, maar weet niet of nader onderzoek kan worden ingesteld: "Als het Grunberg is, kan hij hem niet nog eens krijgen. Maar ja, als de uitgever het presenteert als een debuut, wie moet je dan geloven?" Aan de prijs, die op 21 oktober te Harlingen wordt uitgereikt, is een geldbedrag verbonden van 3.000 gulden. De winnaar krijgt ook een beeldje van Anton Wachter. Eerdere bekroonde debutanten waren onder anderen Frans Kellendonk (1977), A.F.Th van der Heijden (1979), Tessa de Loo (1984). Gijs Eilander (1988) en Nanne Tepper (1996).
Marek van der Jagt: De geschiedenis van mijn kaalheid. De Geus, 254 blz. 39,90 Een troosteloze wereld vol vergane chic en cocktailbars
Schlemiel zoekt amour fou
WILFRED TAKKEN
Het is flauw om een debutant meteen met allerlei bekende schrijvers te vergelijken. Maar in dit geval is de gelijkenis zo sterk dat ik het boek alleen nog maar als een imitatie van Grunberg kon lezen. Het kan zijn dat Van der Jagt sterk is beïnvloed door Grunberg, maar daarvoor klinkt zijn verslag toch te authentiek. Misschien heeft hij in Wenen uitgevonden wat Grunberg een paar jaar eerder in Amsterdam-Zuid uitvond, zoals Gutenberg en Laurens Janszoon Coster onafhankelijk van elkaar de boekdrukkunst uitvonden. Tussen Van der Jagt en Grunberg zijn - met enige moeite - wel wat verschillen aan te wijzen. Van der Jagt is toch een minder rijpe schrijver. Hij schrijft minder briljante zinnen dan Grunberg. Doordat Van der Jagt, net als Grunberg, een kitscherige wereld beschrijft, vol grote gevoelens, ligt het gevaar van geschmier op de loer. Dat ondervangt hij met zijn afstandelijke stijl. Maar soms is de balans even zoek en is hij te serieus, potsierlijk in het optekenen van gevoelens en filosofietjes. Uit een opiniërend artikel en twee ingezonden brieven (één over het fascisme in Oostenrijk, één reactie op een artikel over Proust van Grunberg) die hij eerder voor deze krant schreef, komt Van der Jagt naar voren als een wat serieuzere man, met wat conventionelere denkbeelden dan we vinden in het werk van Grunberg, die er altijd voor kiest alles belachelijk te maken. In zijn antwoord op Van der Jagts artikel, noemde Grunberg hem dan ook 'lichtelijk naiëf'. Louter gelet op de stijl, kan het ook zijn dat Van der Jagt een pseudoniem is van Grunberg, waarvoor deze krant gisteren enkele andere aanwijzingen publiceerde. In dat geval zou De geschiedenis van mijn kaalheid mooi aansluiten bij Grunbergs voorliefde voor mystificaties en zijn fascinatie voor de 'geënsceneerde werkelijkheid'; de droom om het leven zo naar je hand te zetten, dat het op een roman lijkt. Grunberg speelt graag met de vage grens tussen fictie en werkelijkheid. Ook heeft hij eerder geschreven hoe lastig het is tegelijkertijd een 'ster' te zijn, die zichzelf verzint, en een 'schrijver', die authentiek moet klinken. Op deze wijze zou hij daaraan hebben willen ontsnappen. In zijn laatste roman Fantoompijn beschreef hij het leven van de fictieve schrijver Robert G. Mehlman, compleet met een fictieve bibliografie, die vastliep in een 'verliteratuurd' leven. Het verzinnen van de verse schrijver 'Marek van der Jagt' zou een logische volgende stap kunnen zijn. Dan blijft staan dat De geschiedenis van mijn kaalheid een minder rijpe Grunberg is. Misschien heeft de auteur zich zo briljant in een beginnende schrijver verplaatst - dit zou dan al de derde keer zijn dat hij een debuutroman schrijft - dat hij zich ook de kinderziektes van de debutant heeft eigen gemaakt. Het kan ook zijn dat hij niet zo goed is in het schrijven van een volledig verzonnen verhaal. In zijn vorige boeken gebruikte hij veel autobiografisch materiaal. Mischien kan hij niet zonder zijn eigen biografie. Zie ook:
Debutant sprekend Grunberg (5 oktober 2000) |
NRC Webpagina's 6 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|