U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Troonrede via wap
Gebruikers van een mobiele wap-telefoon kunnen vanaf vanmiddag de troonrede op hun toestel lezen. Direct na het uitspreken van de troonrede door koningin Beatrix in de Haagse Ridderzaal, zet uitgever SDU Uitgevers de tekst op haar site (www.sdu.nl).

'Nazi-muziek' blijkt groeisector
De politieke tak van extreem-rechts is verkruimeld, maar de nazi- muziekscene bloeit. Wat doet justitie?

Brugklas met laptopkids
In Groningen hebben 24 brugklassers een laptop gekregen voor school. Deze computer moet schriftjes, boeken en bibliotheken vol naslagmateriaal vervangen.

'Russisch mediabedrijf onder dwang verkocht'
De eigenaar van Ruslands grootste onafhankelijke media-bedrijf, Vladimir Goesinski, is naar eigen zeggen door de overheid gedwongen zijn onderneming te verkopen aan het staatsbedrijf Gazprom. Goesinski kwam gisteren met zijn onthulling nadat een dispuut was gerezen over de naleving van de in juli gemaakte verkoopafspraak.

Handboek terreur voor slecht geletterden
Amerikaanse inlichtingendiensten hebben de hand gelegd op een handboek - in zes delen op papier en op CD-rom - dat kennelijk door de ex- Saoedische miljardair Osama bin Laden wordt gebruikt om terroristen- in-spe op te leiden in kampen in Afghanistan. Volgens Amerikaanse functionarissen gaat het om "hetzelfde soort handboek waarover legers in de wereld beschikken. Maar dit is specifiek bedoeld voor mensen die niet bijzonder geoefend of geletterd zijn", aldus een zegsman. "De tekeningen zijn bedoeld voor mensen die geen raketdeskundigen zijn."

De Raad voor de Journalistiek is misbaar
De Raad voor de Journalistiek verdient geen vriendschap en steun om deze instelling in stand te houden, vindt Willem van Manen.

Werkgevers op de bres voor groter vertrouwen in internet
Organisaties als de Consumentenbond moeten niet alleen maar roepen dat internet nog niet veilig genoeg is. Ze moeten met de overheid en het bedrijfsleven meedenken over concrete oplossingen. Zo kunnen zij actief bijdragen aan vergroting van het vertrouwen bij consument en onderneming in informatie- en communicatietechnologie (ICT) en e-commerce (zakendoen via de elektronische snelweg).

Brussel zet Time en AOL onder druk
De Europese Commissie (EC) dreigt opnieuw de fusie tussen internetgigant America Online (AOL) en mediaconcern Time Warner aan banden te leggen, als beide bedrijven niet met nieuwe concessies over de brug komen. Dit bericht de Amerikaanse zakenkrant Financial Times.

Wel animo, geen geld voor mobiel internet
Europese managers verwachten over enkele jaren regelmatig mobiel e-mail en internet te gebruiken, maar ze zijn niet bereid daarvoor diep in de buidel te tasten. Dat blijkt uit onderzoek dat automatiseerder CMG heeft laten verrichten onder driehonderd managers in Nedreland, Engeland en Duitsland.

Verborgen twijfels
Een oud fantoom stak vorige week weer even de kop op: subliminal advertising. In een tv-spotje tegen de Amerikaanse presidentskandidaat Al Gore, afkomstig van de Republikeinen, kwam het woord bureaucrats in beeld. Even dansten de letters. En in een flits, die niet langer dan één dertigste van een seconde duurde, bleven de laatste vier letters van het woord beeldvullend staan: RATS.

Limburger blijft bestaan
De Telegraaf legt zich neer bij de voorwaarden die de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stelt aan de overname van het dagblad De Limburger. Dat betekent dat De Limburger en het Limburgs Dagblad als zelfstandige dagbladen blijven bestaan. Tevens zal De Telegraaf alle huis-aan-huisbladen van de Limburger Weekbladpers binnen een half jaar verkopen. De Telegraaf had eerder beroep aangetekend tegen deze NMa-voorwaarden. Dat beroep heeft het concern ingetrokken, zo maakte de 'kartelwaakhond' vandaag bekend. Wegener verkocht De Limburger door aan De Telegraaf als onderdeel van de overeenkomst met VNU waarbij dit uitgeversconcern al zijn regionale dagbladen verkocht aan 'collega' Wegener. Het Limburgs Dagblad, de grote concurrent van De Limburger, is als sinds de jaren zeventig in het bezit van De Telegraaf.

Autodealer wint van internet
Steeds meer Nederlanders die een nieuwe auto willen kopen, raadplegen de autosites op internet. Maar als het echt op kopen aankomt, dan stappen zij naar de dealer. Minder dan 1 procent schaft een auto aan via internet. Dit blijkt uit onderzoek van management- en IT- adviesorganisatie Cap Gemini Ernst & Young. Internet wordt vooral gebruikt om vooraf algemene gegevens en prijsinformatie te verzamelen, zodat de consument die kan vergelijken. Momenteel raadpleegt 46 procent van de Nederlandse autobezitters de merk- en niet-merkgebonden autosites. Met de informatie stappen de meeste consumenten naar de merkdealer. Nog steeds wordt 85 procent van alle auto's in Nederland bij hem gekocht. De consument wil de auto graag zien, persoonlijk contact hebben met een verkoper en een proefritje maken. (ANP)


Het is Prinsjesdag. Het ministerie van Financiën biedt allerlei soorten informatie aan op hun eigen site. Naast de miljoenennota, hoofdpunten en vele taartdiagrammen, kan er vanmiddag tussen vijf en zes uur gechat worden met minister Zalm. Verder alvast een videoimpressie over de voorbereiding van de Miljoenennota en voor kinderen een strip waarin het koffertje gedurende deze dag gevolgd kan worden.
(www.minfin.nl/miljoenennota2001/)

NRC Webpagina's
19 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad