Troonrede via wap
Gebruikers van een mobiele wap-telefoon kunnen vanaf vanmiddag de
troonrede op hun toestel lezen. Direct na het uitspreken van de
troonrede door koningin Beatrix in de Haagse Ridderzaal, zet uitgever
SDU Uitgevers de tekst op haar site (www.sdu.nl).
'Nazi-muziek' blijkt groeisector
De politieke tak van extreem-rechts is verkruimeld, maar de nazi-
muziekscene bloeit. Wat doet justitie?
Brugklas met laptopkids
In Groningen hebben 24 brugklassers een laptop gekregen voor school.
Deze computer moet schriftjes, boeken en bibliotheken vol
naslagmateriaal vervangen.
'Russisch mediabedrijf onder dwang verkocht'
De eigenaar van Ruslands grootste onafhankelijke media-bedrijf, Vladimir
Goesinski, is naar eigen zeggen door de overheid gedwongen zijn
onderneming te verkopen aan het staatsbedrijf Gazprom. Goesinski kwam
gisteren met zijn onthulling nadat een dispuut was gerezen over de
naleving van de in juli gemaakte verkoopafspraak.
Handboek terreur voor slecht geletterden
Amerikaanse inlichtingendiensten hebben de hand gelegd op een handboek -
in zes delen op papier en op CD-rom - dat kennelijk door de ex-
Saoedische miljardair Osama bin Laden wordt gebruikt om terroristen-
in-spe op te leiden in kampen in Afghanistan. Volgens Amerikaanse
functionarissen gaat het om "hetzelfde soort handboek waarover legers
in de wereld beschikken. Maar dit is specifiek bedoeld voor mensen die
niet bijzonder geoefend of geletterd zijn", aldus een zegsman. "De
tekeningen zijn bedoeld voor mensen die geen raketdeskundigen zijn."
De Raad voor de Journalistiek is misbaar
De Raad voor de Journalistiek verdient geen vriendschap en steun om deze
instelling in stand te houden, vindt Willem van Manen.
Werkgevers op de bres voor groter vertrouwen in
internet
Organisaties als de Consumentenbond moeten niet alleen maar roepen dat
internet nog niet veilig genoeg is. Ze moeten met de overheid en het
bedrijfsleven meedenken over concrete oplossingen. Zo kunnen zij actief
bijdragen aan vergroting van het vertrouwen bij consument en onderneming
in informatie- en communicatietechnologie (ICT) en e-commerce
(zakendoen via de elektronische snelweg).
Brussel zet Time en AOL onder druk
De Europese Commissie (EC) dreigt opnieuw de fusie tussen internetgigant
America Online (AOL) en mediaconcern Time Warner aan banden te leggen,
als beide bedrijven niet met nieuwe concessies over de brug komen. Dit
bericht de Amerikaanse zakenkrant Financial Times.
Wel animo, geen geld voor mobiel internet
Europese managers verwachten over enkele jaren regelmatig mobiel e-mail
en internet te gebruiken, maar ze zijn niet bereid daarvoor diep in de
buidel te tasten. Dat blijkt uit onderzoek dat automatiseerder CMG
heeft laten verrichten onder driehonderd managers in Nedreland,
Engeland en Duitsland.
Verborgen twijfels
Een oud fantoom stak vorige week weer even de kop op: subliminal
advertising. In een tv-spotje tegen de Amerikaanse
presidentskandidaat Al Gore, afkomstig van de Republikeinen, kwam het
woord bureaucrats in beeld. Even dansten de letters. En in een
flits, die niet langer dan één dertigste van een seconde
duurde, bleven de laatste vier letters van het woord beeldvullend staan:
RATS.
Limburger blijft bestaan
De Telegraaf legt zich neer bij de voorwaarden die de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) stelt aan de overname van het dagblad De
Limburger. Dat betekent dat De Limburger en het Limburgs Dagblad als
zelfstandige dagbladen blijven bestaan. Tevens zal De Telegraaf alle
huis-aan-huisbladen van de Limburger Weekbladpers binnen een half jaar
verkopen. De Telegraaf had eerder beroep aangetekend tegen deze
NMa-voorwaarden. Dat beroep heeft het concern ingetrokken, zo maakte de
'kartelwaakhond' vandaag bekend. Wegener verkocht De Limburger door aan
De Telegraaf als onderdeel van de overeenkomst met VNU waarbij dit
uitgeversconcern al zijn regionale dagbladen verkocht aan 'collega'
Wegener. Het Limburgs Dagblad, de grote concurrent van De Limburger, is
als sinds de jaren zeventig in het bezit van De Telegraaf.
Autodealer wint van internet
Steeds meer Nederlanders die een nieuwe auto willen kopen, raadplegen de
autosites op internet. Maar als het echt op kopen aankomt, dan stappen
zij naar de dealer. Minder dan 1 procent schaft een auto aan via
internet. Dit blijkt uit onderzoek van management- en IT-
adviesorganisatie Cap Gemini Ernst & Young. Internet wordt vooral
gebruikt om vooraf algemene gegevens en prijsinformatie te verzamelen,
zodat de consument die kan vergelijken. Momenteel raadpleegt 46 procent
van de Nederlandse autobezitters de merk- en niet-merkgebonden
autosites. Met de informatie stappen de meeste consumenten naar de
merkdealer. Nog steeds wordt 85 procent van alle auto's in Nederland
bij hem gekocht. De consument wil de auto graag zien, persoonlijk
contact hebben met een verkoper en een proefritje maken. (ANP)
Het is Prinsjesdag. Het ministerie van Financiën biedt allerlei
soorten informatie aan op hun eigen site. Naast de miljoenennota,
hoofdpunten en vele taartdiagrammen, kan er vanmiddag tussen vijf en
zes uur gechat worden met minister Zalm. Verder alvast een
videoimpressie over de voorbereiding van de Miljoenennota en voor
kinderen een strip waarin het koffertje gedurende deze dag gevolgd kan
worden.
(www.minfin.nl/miljoenennota2001/)