M A K E R S
MTV nu ook in het Nederlands
JAPKE-D. BOUMA
Na een Duitse, een Italiaanse,
een Britse en een Franse MTV, zag deze week 'de Nederlandse MTV' het
levenslicht. Een gesprek met MTV-directeur Nederland, Casper Keller.
"We gaan TMF voorbij."
In Nederland praatte MTV altijd Engels. Dertien jaar lang. Het kon niet
in onze eigen taal, want Nederland moest de programmering delen met o.a.
Duitsland, Polen, Spanje, Frankrijk en Roemenië.
Toen kreeg Duitsland zijn eigen MTV. En Italië. En Engeland. Maar
Nederland bleef altijd Engels. Dat was ook geen probleem, MTV had geen
concurrentie in Nederland. Tot 1995 toen The Music Factory kwam - TMF.
Een muziekstation met Nederlands als voertaal. Van het ene op het
andere jaar werd TMF leider op de Nederlandse jongerenmarkt. Deze week
maakte MTV bekend Nederlandstalige programma's te gaan brengen.
TMF achterna? "Beslist niet. TMF richt zich op hele jonge kinderen in
de leeftijdscategorie 13-19 jaar; wij richten ons met iets minder
toegankelijke muziek op het net iets oudere segment 16-34. Bovendien
zijn onze kijkers iets hoger opgeleid: Het zijn kijkers die wat meer
aspiraties hebben dan die van TMF. Die verschillen blijven."
Maar wel in het Nederlands. "Deels. Er komen twee programma's die door
Nederlandse videojockeys in het Nederlands worden gepresenteerd;
MTV: New, waarin aandacht voor nieuwe muziek en Top
Selection, een interactief programma. Verder komen we met drie
nieuwe Engelse programma's die worden ondertiteld: de Tom Green
show, een equivalent van Dennis Pennis in Engeland; True
Lives, waarin een groepje jongeren dagelijks gevolgd wordt. En
Road Rules, het verslag van een tocht door Latijns Amerika."
Twee Nederlandse uren per dag; dat is alles? "En we ondertitelen een
aantal programma's. Maar wat ik belangrijker vind, is dat we vanaf nu
ons eigen programmabeleid mogen voeren - we hoeven niet langer rekening
te houden met de muziekkeuze in landen als Frankrijk, Polen en
Roemenië. We werken puur voor de Nederlandse markt." Meer Krezip,
Bløf en Kane. "Ook. Maar MTV heeft ook een traditie in nieuwe
muziek, waar dan ook vandaan. Daar gaan we gewoon mee door."
Waarom komen jullie nu ineens met Nederlandse programma's? Door het
succes van TMF? "Het succes van TMF is niet onopgemerkt gebleven. Maar
dat is niet de aanleiding geweest voor MTV NL. Het succes van TMF was
eerder een illustratie van het feit dat het loont je station aan te
passen aan lokale voorkeuren."
Is het niet te laat voor MTV in Nederland? TMF zit hier al sinds 1995
stevig in het zadel. "Als je me vraagt, had je het eerder willen doen,
dan zeg ik, ja. Ik wilde al sinds ik hier kwam, in 1996, een
Nederlandse MTV. Maar MTV zendt in 44 landen uit. Dan moet je
prioriteiten stellen. Engeland, Italië, Frankrijk en Duitsland
zijn gigantische markten. Pas dan komen wij."
Het was beter geweest als jullie in 1995 al met een Nederlandse
variant gekomen waren, tegelijk met TMF. "Dat is waar. Maar voor
concurrentie is het nooit te laat. Kijk naar andere landen waar we zijn
gaan regionaliseren. In Duitsland hebben we de lokale concurrent Viva
verslagen. Net als in India, Scandinavië en Italië. Ik sluit
niet uit dat dat ook in Nederland gaat gebeuren."
Jullie gaan TMF voorbij? "Ja, ik denk het wel. Je ziet dat TMF
verwoede pogingen doet meer kijkers van 20-34 jaar te trekken. Maar ze
hebben daarvoor de programma's niet. Ze hebben bijvoorbeeld nauwelijks
akoestische opnames van bekende artiesten zoals wij; geen
reportageprogramma's zoals wij; geen mode, geen reizen, geen real life.
Wij kunnen een groot pakket uit de internationale MTV bibliotheek
betrekken - TMF heeft vrijwel alleen clips."
Die clips werken anders prima. TMF is sterker in de leeftijdscategorie
20-34 dan MTV. "Ja, dat klopt. Maar wij zijn ook nog maar vijf dagen
bezig. Ik verwacht met onze nieuwe programma's over TMF heen te gaan.
Niet morgen, wel op termijn."
Jullie hebben twee nieuwe Nederlandse vj's: Romeo en Fleur. Wat is het
verschil tussen de MTV-jocks en die van TMF? "Ze hebben eigenschappen
die je niet snel ziet bij TMF. Ze hebben humor, hebben echt kennis van
popmuziek en het is niet net alsof ze hun tekst staan op te lezen van
een autocue die ze voor het eerst zien. Natuurlijk moeten ze er leuk
uitzien, nou, dat doen ze ook. Maar het zijn geen pratende barbies."
TMF heeft wel pratende barbies? "Ik wil geen arrogante indruk maken,
TMF heeft absoluut zijn sporen verdiend. Maar er zitten wel een paar
brabbelende barbies bij TMF."
Had je niet beter twee bekende gezichten ergens kunnen wegkapen? "Wij
hebben bekende namen benaderd en bekende namen hebben ons benaderd. Maar
uiteindelijk wilden we toch onze eigen gezichten ontwikkelen."
De bekende namen als Daphne, Tooske, Ruud de Wild waren misschien wat
te duur? "Nee hoor. Ook nieuwe gezichten zijn duur, want daarin moet je
veel investeren. Maar we hebben gewoon liever frisse mensen."
Komt Katja Schuurman weer terug bij MTV nu ze in het Nederlands mag
presenteren? In het Engels leek ze zich minder op haar gemak te voelen.
"Ik sluit niets uit, ik heb het er deze week nog met haar over gehad.
Maar er is nu nog geen sprake van."