U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

MTV nu ook in het Nederlands

JAPKE-D. BOUMA
Na een Duitse, een Italiaanse, een Britse en een Franse MTV, zag deze week 'de Nederlandse MTV' het levenslicht. Een gesprek met MTV-directeur Nederland, Casper Keller. "We gaan TMF voorbij."

In Nederland praatte MTV altijd Engels. Dertien jaar lang. Het kon niet in onze eigen taal, want Nederland moest de programmering delen met o.a. Duitsland, Polen, Spanje, Frankrijk en Roemenië.

Toen kreeg Duitsland zijn eigen MTV. En Italië. En Engeland. Maar Nederland bleef altijd Engels. Dat was ook geen probleem, MTV had geen concurrentie in Nederland. Tot 1995 toen The Music Factory kwam - TMF. Een muziekstation met Nederlands als voertaal. Van het ene op het andere jaar werd TMF leider op de Nederlandse jongerenmarkt. Deze week maakte MTV bekend Nederlandstalige programma's te gaan brengen.

TMF achterna? "Beslist niet. TMF richt zich op hele jonge kinderen in de leeftijdscategorie 13-19 jaar; wij richten ons met iets minder toegankelijke muziek op het net iets oudere segment 16-34. Bovendien zijn onze kijkers iets hoger opgeleid: Het zijn kijkers die wat meer aspiraties hebben dan die van TMF. Die verschillen blijven."

Maar wel in het Nederlands. "Deels. Er komen twee programma's die door Nederlandse videojockeys in het Nederlands worden gepresenteerd; MTV: New, waarin aandacht voor nieuwe muziek en Top Selection, een interactief programma. Verder komen we met drie nieuwe Engelse programma's die worden ondertiteld: de Tom Green show, een equivalent van Dennis Pennis in Engeland; True Lives, waarin een groepje jongeren dagelijks gevolgd wordt. En Road Rules, het verslag van een tocht door Latijns Amerika."

Twee Nederlandse uren per dag; dat is alles? "En we ondertitelen een aantal programma's. Maar wat ik belangrijker vind, is dat we vanaf nu ons eigen programmabeleid mogen voeren - we hoeven niet langer rekening te houden met de muziekkeuze in landen als Frankrijk, Polen en Roemenië. We werken puur voor de Nederlandse markt." Meer Krezip, Bløf en Kane. "Ook. Maar MTV heeft ook een traditie in nieuwe muziek, waar dan ook vandaan. Daar gaan we gewoon mee door."

Waarom komen jullie nu ineens met Nederlandse programma's? Door het succes van TMF? "Het succes van TMF is niet onopgemerkt gebleven. Maar dat is niet de aanleiding geweest voor MTV NL. Het succes van TMF was eerder een illustratie van het feit dat het loont je station aan te passen aan lokale voorkeuren."

Is het niet te laat voor MTV in Nederland? TMF zit hier al sinds 1995 stevig in het zadel. "Als je me vraagt, had je het eerder willen doen, dan zeg ik, ja. Ik wilde al sinds ik hier kwam, in 1996, een Nederlandse MTV. Maar MTV zendt in 44 landen uit. Dan moet je prioriteiten stellen. Engeland, Italië, Frankrijk en Duitsland zijn gigantische markten. Pas dan komen wij."

Het was beter geweest als jullie in 1995 al met een Nederlandse variant gekomen waren, tegelijk met TMF. "Dat is waar. Maar voor concurrentie is het nooit te laat. Kijk naar andere landen waar we zijn gaan regionaliseren. In Duitsland hebben we de lokale concurrent Viva verslagen. Net als in India, Scandinavië en Italië. Ik sluit niet uit dat dat ook in Nederland gaat gebeuren."

Jullie gaan TMF voorbij? "Ja, ik denk het wel. Je ziet dat TMF verwoede pogingen doet meer kijkers van 20-34 jaar te trekken. Maar ze hebben daarvoor de programma's niet. Ze hebben bijvoorbeeld nauwelijks akoestische opnames van bekende artiesten zoals wij; geen reportageprogramma's zoals wij; geen mode, geen reizen, geen real life. Wij kunnen een groot pakket uit de internationale MTV bibliotheek betrekken - TMF heeft vrijwel alleen clips."

Die clips werken anders prima. TMF is sterker in de leeftijdscategorie 20-34 dan MTV. "Ja, dat klopt. Maar wij zijn ook nog maar vijf dagen bezig. Ik verwacht met onze nieuwe programma's over TMF heen te gaan. Niet morgen, wel op termijn."

Jullie hebben twee nieuwe Nederlandse vj's: Romeo en Fleur. Wat is het verschil tussen de MTV-jocks en die van TMF? "Ze hebben eigenschappen die je niet snel ziet bij TMF. Ze hebben humor, hebben echt kennis van popmuziek en het is niet net alsof ze hun tekst staan op te lezen van een autocue die ze voor het eerst zien. Natuurlijk moeten ze er leuk uitzien, nou, dat doen ze ook. Maar het zijn geen pratende barbies."

TMF heeft wel pratende barbies? "Ik wil geen arrogante indruk maken, TMF heeft absoluut zijn sporen verdiend. Maar er zitten wel een paar brabbelende barbies bij TMF."

Had je niet beter twee bekende gezichten ergens kunnen wegkapen? "Wij hebben bekende namen benaderd en bekende namen hebben ons benaderd. Maar uiteindelijk wilden we toch onze eigen gezichten ontwikkelen."

De bekende namen als Daphne, Tooske, Ruud de Wild waren misschien wat te duur? "Nee hoor. Ook nieuwe gezichten zijn duur, want daarin moet je veel investeren. Maar we hebben gewoon liever frisse mensen."

Komt Katja Schuurman weer terug bij MTV nu ze in het Nederlands mag presenteren? In het Engels leek ze zich minder op haar gemak te voelen. "Ik sluit niets uit, ik heb het er deze week nog met haar over gehad. Maar er is nu nog geen sprake van."

NRC Webpagina's
16 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad