T V V O O R A F :
Een vrouwelijke Bijlmer
BERNARD HULSMAN
Na de Tweede Wereldoorlog
bouwden veel ex-koloniën compleet nieuwe hoofdsteden. Ze moesten
symbolen worden voor een nieuw begin, maar ironisch genoeg namen ze
daarvoor vaak beroemde Westerse architecten in de arm. Zo mocht de
Zwitserse Fransman Le Corbusier Chandigarh, de hoofdstad van de Indiase
deelstaat Punjab ontwerpen.
Brazilië koos wél voor een Braziliaanse architect, toen
president Kubitschek in 1955 besloot dat in het lege hart van
Brazilië een nieuwe hoofdstad moest worden gebouwd. Maar Oscar
Niemeyer, de man die de gebouwen in Brasilia's stedenbouwkundig plan van
Lucio Costa heeft ontworpen, was een Le Corbusier-adept. In weinig
steden op de wereld is het modernisme, een typisch westerse uitvinding,
dan ook zo rigoureus en consequent doorgevoerd als in Brasilia. Wonen,
werken en recreëren werden strikt van elkaar gescheiden en de
modernistische gebouwen vormen er geen straten, maar staan in grote open
ruimten.
In de documentaire Brasilia, de droom van Oscar Niemeyer van
Marc-Henri Wajnberg, laat de nu 92-jarige Oscar Niemeyer zien wat er zo
typisch Braziliaans is aan zijn gebouwen. Hij heeft een hekel aan
inflexibele lijnen, vertelt hij, terwijl hij al tekenend uitlegt hoe
eenvoudig zijn gebouwen in elkaar zitten. Hij houdt van krommingen, hij
is verzot op vrouwen zonder wie volgens hem het leven niets waard is. En
al ontwierp hij ondanks zijn bewondering voor de vrouw heel wat
ongenaakbaar rechthoekige bouwblokken, Brasilia is inderdaad beroemd
geworden om zijn zwierig modernisme. Niemeyers gebouwen maken Brasilia
tot de sublieme stad bij uitstek: beelden van de stad roepen tegelijk
bewondering en onbehagen op. De gewelfde gebouwen die als machtige
sculpturen worden omringd door immense leegten zijn schitterend, maar ik
zou voor geen goud in deze vrouwelijke Bijlmer willen wonen.
Brasilia, de droom van Oscar Niemeyer gaat ondanks de titel over
veel meer dan Brasilia. Het is een filmische autobiografie van een over
leven, ouderdom en dood mijmerende Niemeyer. Voor kritiek is uiteraard
geen plaats. Niemeyer vertelt een beetje over zijn jeugd, over het begin
van zijn loopbaan en over zijn vlucht naar Europa, nadat in 1964
militairen in Brazilië de macht hadden gegrepen. Hier bouwt hij
onder meer het hoofdkwartier van de Franse Communistische Partij in
Parijs, door Niemeyer consequent aangeduid met 'de partij'. Vol warmte
spreekt hij over 'de partij' die wordt bevolkt door louter aardige en
goede mensen. De ineenstorting van het oostblok heeft hem niet van
gedachten doen veranderen. Nog steeds predikt hij als een ouderwetse
communist de revolutie.
Heel even is het alsof er toch kritiek opduikt wanneer een vriend van
Niemeyer spreekt over de mislukking van Brasilia. Maar al gauw blijkt
dat hij niet Brasilia als stad bedoelt, maar Brasilia als samenleving.
Anders dan Niemeyer wilde, is Brasilia niet de klassenloze hoofdstad
geworden: Niemeyers droom is niet uitgekomen, maar dat is niet zijn
schuld.
Brasilia, de droom van Oscar Niemeyer, zondag, Ned.3, 19.30-
20.25u.