U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Eerst maar een nieuw logo

JAPKE-D. BOUMA
Tevreden? Nee, zeggen de netmanagers van Nederland 1, 2 en 3 volmondig: niet echt. De drie mannen die Nederland 1, 2 en 3 moeten restylen tot herkenbare netten met "duidelijke kijkersprofielen", presenteerden gisteren het eerste "geprofileerde televisieseizoen" van de publieke omroep.

In een poging de concurrentie van de commerciële omroepen het hoofd te bieden, zullen vanaf volgende maand bij de publieke omroep programma's met dezelfde toon en kijkerspubliek zoveel mogelijk bijelkaar worden gezet op één zender. De omroepen zenden niet langer uit op een vast net, maar hun programma's worden verdeeld over de drie zenders: levensbeschouwing bij levensbeschouwing, cultuur bij cultuur etc. Nederland 1 moet het 'verdiepende' net worden, met levensbeschouwelijke programma's voor de wat oudere kijker, Nederland 2 wordt het brede, toegankelijke net met sport, amusement en lichte informatie; en Nederland 3 het progressieve, culturele net met informatie en grensverleggende programma's. Uiteindelijk doel: het marktaandeel van de publieke omroep omhoog krijgen - al zijn de netmanagers en de voltallige Raad van Bestuur nu al somber over de kans van slagen hiervan.

Een voorbeeld. De talkshow van Andries Knevel verhuist, omdat deze niet op het amuserende Nederland 2 past, naar het levensbeschouwelijke Nederland 1; de onderzoeksjournalistiek van Reporter gaat van het levensbeschouwelijke Nederland 1 naar het informerende Nederland 3; en 'lichte' programma's van Nederland 1 als Star Trek, ToppopYeah, De Televizierring, Third rock from the sun en een aantal speelfilms, verhuizen naar Nederland 2.

Joop Daalmeijer, netmanager van Nederland 1, en volgende maand vertrekkend naar Nederland 2, staat áchter de grootscheepse verhuisoperatie, natuurlijk. Maar hij vraagt zich wél af of Nederland 1 niet te somber van toon is geworden. Hij vindt het kanaal "loodzwaar" geworden met het vertrek van Star Trek cs. Ervoor in de plaats heeft hij levensbeschouwelijke programma's van de EO gekregen met titels als Na de Diagnose, Leren leven, Kind van de Rekening, Ziek zwak en misselijk, Leven met dementie en Werken aan Pijn. De titels spreken voor zich. Bovendien vindt hij dat de VARA haar comedies als Oppassen! en Ben zo Terug zou moeten afstaan aan Nederland 2, waar ze veel beter zouden passen. Ook Tom Kamlag, netcoördinator van Nederland 3, was nog maar voor "zestig procent tevreden". Hij vindt Nederland 3 te serieus geworden. Hij wil meer dramaproducties als Hertenkamp. "Er is nu een overdaad aan informatieve programma's op 3, tweederde van het aanbod. Dat is veel te veel."

Gerrit Jan Wolffensperger, de baas aller omroepen, suste de aanwezigen, door op te merken dat dit seizoen slechts een eerste stap is op weg naar geprofileerde netten. Zeventig jaar geschiedenis buig je niet zomaar even om, zei hij. Om zijn daadkracht te tonen presenteerde Wolffensperger een nieuw logo voor de publieke omroep, naast alle losse logo's voor omroepen en zenders. Een bolletje en een blokje met daaronder "publieke omroep". "Als een wolmerk in een pak, als een watermerk op een bankbiljet." Te gebruiken, bijvoorbeeld, aldus Wolffensperger, "als er een bordje met storing in beeld komt". Zo heeft Hilversum altijd wel iets positiefs te melden. Zelfs als er op het eerste gezicht niet meteen aanleiding is om te juichen.

NRC Webpagina's
16 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad