T V V O O R A F :
Eerst maar een nieuw logo
JAPKE-D. BOUMA
Tevreden? Nee, zeggen de
netmanagers van Nederland 1, 2 en 3 volmondig: niet echt. De drie mannen
die Nederland 1, 2 en 3 moeten restylen tot herkenbare netten met
"duidelijke kijkersprofielen", presenteerden gisteren het eerste
"geprofileerde televisieseizoen" van de publieke omroep.
In een poging de concurrentie van de commerciële omroepen het hoofd te bieden,
zullen vanaf volgende maand bij de publieke omroep programma's met
dezelfde toon en kijkerspubliek zoveel mogelijk bijelkaar worden gezet
op één zender. De omroepen zenden niet langer uit op een
vast net, maar hun programma's worden verdeeld over de drie zenders:
levensbeschouwing bij levensbeschouwing, cultuur bij cultuur etc.
Nederland 1 moet het 'verdiepende' net worden, met levensbeschouwelijke
programma's voor de wat oudere kijker, Nederland 2 wordt het brede,
toegankelijke net met sport, amusement en lichte informatie; en
Nederland 3 het progressieve, culturele net met informatie en
grensverleggende programma's. Uiteindelijk doel: het marktaandeel van de
publieke omroep omhoog krijgen - al zijn de netmanagers en de voltallige
Raad van Bestuur nu al somber over de kans van slagen hiervan.
Een voorbeeld. De talkshow van Andries Knevel verhuist, omdat deze niet
op het amuserende Nederland 2 past, naar het levensbeschouwelijke
Nederland 1; de onderzoeksjournalistiek van Reporter gaat van het
levensbeschouwelijke Nederland 1 naar het informerende Nederland 3; en
'lichte' programma's van Nederland 1 als Star Trek,
ToppopYeah, De Televizierring, Third rock from the
sun en een aantal speelfilms, verhuizen naar Nederland 2.
Joop Daalmeijer, netmanager van Nederland 1, en volgende maand
vertrekkend naar Nederland 2, staat áchter de grootscheepse
verhuisoperatie, natuurlijk. Maar hij vraagt zich wél af of
Nederland 1 niet te somber van toon is geworden. Hij vindt het kanaal
"loodzwaar" geworden met het vertrek van Star Trek cs. Ervoor in
de plaats heeft hij levensbeschouwelijke programma's van de EO gekregen
met titels als Na de Diagnose, Leren leven, Kind van de
Rekening, Ziek zwak en misselijk, Leven met dementie
en Werken aan Pijn. De titels spreken voor zich. Bovendien vindt
hij dat de VARA haar comedies als Oppassen! en Ben zo Terug
zou moeten afstaan aan Nederland 2, waar ze veel beter zouden
passen. Ook Tom Kamlag, netcoördinator van Nederland 3, was nog
maar voor "zestig procent tevreden". Hij vindt Nederland 3 te serieus
geworden. Hij wil meer dramaproducties als Hertenkamp. "Er is nu
een overdaad aan informatieve programma's op 3, tweederde van het
aanbod. Dat is veel te veel."
Gerrit Jan Wolffensperger, de baas aller omroepen, suste de aanwezigen,
door op te merken dat dit seizoen slechts een eerste stap is op weg naar
geprofileerde netten. Zeventig jaar geschiedenis buig je niet zomaar
even om, zei hij. Om zijn daadkracht te tonen presenteerde
Wolffensperger een nieuw logo voor de publieke omroep, naast alle losse
logo's voor omroepen en zenders. Een bolletje en een blokje met
daaronder "publieke omroep". "Als een wolmerk in een pak, als een
watermerk op een bankbiljet." Te gebruiken, bijvoorbeeld, aldus
Wolffensperger, "als er een bordje met storing in beeld komt". Zo heeft
Hilversum altijd wel iets positiefs te melden. Zelfs als er op het
eerste gezicht niet meteen aanleiding is om te juichen.