T V V O O R A F :
Anna, Richard, Freud en Owen
ELLEN DE BRUIN
Als een romantisch drama met een
huwelijksaanzoek begint in plaats van eindigt, moet er wel iets
moeizaams aan de hand zijn met het toekomstig bruidspaar. En dat is ook
zo, in Reckless. Om te beginnen is hij, een jong chirurgje,
twintig jaar jonger dan zij. Hij heeft haar weten af te pakken van de
man met wie ze vijfentwintig jaar getrouwd was en die nog steeds niet
helemaal beseft dat hij is ingeruild voor een jonger model. O ja, en die
man is ook nog eens zijn baas.
Deze hele dramatiek is uitgebreid aan de orde geweest in de BBC-
miniserie waarvan de herhaling afgelopen maand bij de VARA te zien was.
Heeft u die gemist? Geen nood. Vanavond wordt het eerste deel
uitgezonden van het vervolg: Reckless - The Sequel, waarin
dezelfde thematiek nog eens lekker wordt uitgemolken. De sequel
zoemt vooral in op de jaloerse ex-echtgenoot. Voor de vorm laat een
enkel goedbedoelend familielid nog wel wat psychologie-van-de-koude-
grond los op het leeftijdsverschil in de relatie: "Je moeder is dood,
toch?" zegt de zus van de aanstaande bruid op veelbetekenende toon tegen
het 'jongetje'. Maar verder lijken familie en vrienden wel uitgeFreud.
Daar hebben ze dan ook de hele eerste serie de tijd voor gehad.
Nee, dan de ex-man! Alsof Freud nog niet genoeg werk zou hebben aan de
configuratie zoals ze is, sublimeert hij zijn jaloezie tot een extreem
vaderlijke houding tegenover zijn ex-vrouw. Hij keert vervroegd terug
van een congres in IJsland om haar uit te leggen dat het écht
niks kan worden met die jongen die avond aan avond in de disco hangt en
vast heel snel genoeg van haar heeft. Op patroniserende toon vertelt hij
haar dat ze het jochie wil patroniseren. En verder haalt hij een hoop
smerige intermenselijke trucs uit die J.R. uit Dallas niet
onwaardig zouden zijn geweest.
Reckless is een bizarre mengeling van genres. Het is niet echt
een tv-film; wat wij als twee delen te zien krijgen, waren er
oorspronkelijk vijf. Het heeft iets weg van de perfecte soap: de kijker
wordt gebombardeerd met ultrakorte scènes vol typetjes van wie er
nogal wat in een ziekenhuis werken, die allemaal een of andere relatie
met elkaar hebben, of hebben gehad, en die daar heel graag over praten.
Maar af en toe lijkt Reckless juist op een sitcom, zoals wanneer
de ex-echtgenoot IJsland slechts met behulp van sledehonden en kano's
blijkt te kunnen verlaten. In de scène waarin de ex-man
meterslange matrixprinter-uitdraaien met informatie over ontrouw in haar
brievenbus staat te proppen - "zeventig procent van alle huwelijken met
zo'n leeftijdsverschil eindigt in een scheiding!" roept hij daarbij door
haar huistelefoon - is de sitcom-soap-kruising compleet. Maar wat moeten
we dan weer aan met die vage thriller-elementen?
Hoe dan ook, uiteindelijk draait alles natuurlijk alleen om de vraag of
dit ongelijke stel, ondanks de zo vijandige buitenwereld, nog lang en
gelukkig gaat leven - net als in serie één. Zo'n truc kun
je bij elk relatiehobbeltje herhalen. Het wachten is dus op Reckless
III.
Reckless II, Ned.3, 20.01-20.55u.