U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
tA online

Oostenrijkse krant verruilt drukpers geheel voor internet

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 AUG. De Oostenrijkse krant tglich Alles (tA) verschijnt sinds vandaag alleen nog op internet. Afgelopen zaterdag werd de krant voor de laatste keer op papier gedrukt, met als opening 'www.papier.ade!'.

Volgens K. Falk, oprichter en uitgever van tA, heeft het stopzetten van de persen niets te maken met de financiële problemen waarmee de krant kampt. Volgens Falk is het "niet meer gerechtvaardigd om het nieuws van gisteren met de datum vandaag voor veel geld te verkopen," zo vertelde hij dagblad der Standard.

Falk begon in 1992 met tA. Binnen korte tijd had het dagblad 1,1 miljoen lezers en werd het de op een na best gelezen krant van Oostenrijk. In 1993 had tA een marktaandeel van 16,9 procent. Sinds het midden van de jaren negentig echter begonnen de lezers af te haken. Inmiddels is het marktaandeel van tA gedaald tot 9,2 procent, waarmee het de vijfde plaats op de Oostenrijkse ranglijst inneemt.

tA is een onvervalst boulevardblad. Zo was de opening van de - inmiddels digitale - krant van vandaag een lofzang op de kwaliteit van het water van de Karinthische meren, onder de kop 'Herr Ober, ein Glas Badewasser bitte!'. Het tweede artikel behandelde de weersvoorspellende kwaliteiten van de hamster.

De overgang naar het internet heeft vijftien mensen hun baan gekost. De abonnees krijgen het te veel betaalde abonnementsgeld terug.

NRC Webpagina's
14 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad