U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Sony blijft nog vertrouwen op Playstation


Sony blijft optimistisch onder de miljardenverliezen die het bedrijf de afgelopen drie maanden heeft geleden. Het amusementsconcern vergelijkt zich met chipmaker Intel.

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

TOKIO, 28 JULI. Drie pubers stappen teleurgesteld naar buiten uit Big Camera, een elektronicazaak in het hart van Shibuya, de hipste jongerenwijk van Tokio. "De Sony Playstation 2 is uitverkocht" zegt Shuichi Tsubaki (19). De slappe randen van zijn gehaakte hiphop-pet hangen over zijn ogen. Met zijn Nikes en surfbroek zou hij geen gek figuur slaan onder leeftijdsgenoten in New York of Rotterdam.

Sony's nieuwste spelcomputer is nog best te verkrijgen in Shibuya, maar je moet even zoeken in de drukte rond de torenhoge flatgebouwen die met felkleurige reclames behangen zijn. Sinds de lancering in maart heeft Sony 2,5 miljoen exemplaren verkocht, zo maakte het deze week bekend. Tot voor kort werd Sony geplaagd door problemen met de productie van twee zeer geavanceerde onderdelen van de Playstation 2. In het apparaat zitten grafische chips die zo snel zijn dat ze bijvoorbeeld kleren kunnen laten zien die wapperen in de wind. "De problemen met componenten voor de Playstation zijn opgelost", zegt Masayoshi Morimoto, hoofd investor relations van Sony. "Voor de productie van digitale videocamera's en onze draagbare computers kampen we nog wel met een tekort aan onderdelen. We hopen dat die voor eind september voorbij zijn." De verkopen van de Playstation zullen aantrekken, ook in Europa en de Verenigde Staten komt het apparaat binnenkort op de markt. Maar van een winstbijdrage is voorlopig geen sprake. In de maanden april, mei en juni heeft Sony een verlies voor de kiezen gekregen van 88 miljard yen, een kleine twee miljard gulden. Voor het lopende boekjaar tot eind maart 2001 wordt een winstdaling verwacht van 92 procent. De dure yen speelt Sony parten evenals een gedwongen aanpassing in de boekhouding van filmdochter Sony Pictures Entertainment. Marketing- en advertentiekosten van een film moeten voortaan meteen in mindering worden gebracht op de resultaten, zo heeft de Amerikaanse toezichthouder bepaald. Maar ook de hoge kosten die Sony heeft moeten maken voor de Playstation 2 hebben een negatieve invloed.

Opmerkelijk is dat de rol van winstmotor, in de afgelopen jaren opgeëist door de Playstation, het afgelopen kwartaal ten dele is overgenomen door Sony's meest conventionele divisie: elektronica (onder meer chips en tv's). De onlangs aangetreden topman Kunitake Ando heeft deze week gezegd dat Sony zich mondiaal zal toeleggen op digitale televisie, personal computers, spelcomputers en mobiele apparaatjes. "In drie van deze categorieën zijn wij expert", zegt Masayoshi. "Ik ben er zeker van dat wij ook in de mobiele terminals tot de leiders zullen gaan behoren."

In de metro en treinen van Tokio is het belang van deze strategie zichtbaar. Naast de dommelende forensen zitten jongeren die ingespannen bezig zijn met hun computerspelletjes. De Playstation (waarvan recent een draagbaar model is gelanceerd) en ook de Gameboy van Nintendo zijn de opvallende afwezige. In plaats daarvan wordt de mobiele telefoon gebruikt. "Spelletjes behoren voor ons tot de belangrijkste applicaties", zegt Keiji Tachikawa, president en bestuursvoorzitter van NTT Docomo, het grootste mobiele telefoonbedrijf van Japan. Sony op zijn beurt heeft maar een bescheiden positie als toeleverancier van telefoons aan Docomo, erkent Masayoshi.

Ondanks de rode cijfers van Sony bestaat er enig vertrouwen in de koers die topman Kunitake vaart. Het amusementsbedrijf heeft grootse plannen rond internet, dat gebruikt moet worden om bijvoorbeeld muziek en financiële diensten te distribueren. In tegenstelling tot andere elektronicamakers heeft Sony deze producten en diensten zelf in huis. De spelletjescomputer moet een concurrent worden van de pc. "Ik gebruik mijn pc om te mailen en te internetten", zegt Masayoshi. "Als ik mijn Playstation straks op een snelle verbinding kan aansluiten heb ik geen computer meer nodig." Op dit moment heeft de Playstation geen modem, het Japanse telecomnetwerk is nog te traag, vindt Sony, om de inbouw daarvan te rechtvaardigen. De beslissing van Sony, vorige maand, om de snelle chips die ontwikkeld zijn voor de Playstation 2 aan derden te gaan verkopen is met instemming begroet. " Dat is een belangrijke koerswijziging", zegt Masayoshi. "De chips voor de eerste Playstation werden alleen intern gebruikt. Maar wij denken dat de onderdelen die we nu ontwikkeld hebben heel geschikt zijn voor grafische toepassingen in bijvoorbeeld digitale televisies. We zullen ook chips leveren aan andere bedrijven. We worden een soort halve Intel."

NRC Webpagina's
28 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad