U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

'Hype informatierevolutie bereikt werkvloer nog niet'
Terwijl de overheid druk bezig is met het veilen van frequenties voor toekomstige ICT-technieken, dringen de oude nog maar moeizaam door tot de werkvloer.

Privacy ook zaak voor internetgebruiker zelf
Internetgebruikers kunnen veel doen om hun eigen privacy te beschermen. Uit luiheid of onverschilligheid komen ze daar vaak niet toe. Privacy op internet is uiteindelijk een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gebruiker, de provider en de overheid, vindt Marie-José Klaver.

Robot archiveert web
Een derde van alle Amerikanen gebruikt internet, en de snelst groeiende groep gebruikers zijn vrouwen boven de 55 jaar. Het medium wordt steeds goedkoper. Op de bibliotheek is de toegang gratis. Een robot in San FranCisco helpt het web te archiveren.

'Domeinmakelaar' raakt internet-namen kwijt
De omstreden 'domeinmakelaardij' Namespace is zijn bestand van 45.000 internetnamen gisteren wijtgeraakt wegens wanbetaling. Een woordvoerster van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), waar alle Nederlandse internetnamen moeten worden aangemeld, meldt dat de uiterste termijn voor betaling is verstreken zonder dat het abonnementsgeld binnen is.

Big Brother gaat voor goud in Amerika
"Een carnavaleske freak show", noemde The Chicago Sun Times de Amerikaanse variant van Big Brother, dat woensdag van start ging. Het publiek laat de kritiek geheel links liggen en kijkt massaal.

Veel schade virussen
Computervirussen als 'I love you' en 'Melissa' kosten de wereldeconomie dit jaar bijna 3.500 miljard gulden. Dit heeft een onderzoek van enkele Amerikaanse IT-media uitgewezen. De belangrijkste kostenposten zijn de dalende productie, die terugloopt als gevolg van computerstorigen, en de gemiste verkoopmogelijkheden.

Filmdeal Ovitz en Canal+
De Amerikaan Michael Ovitz gaat voor 900 miljoen dollar (ruim 2 miljard gulden) vijftien films produceren voor de Europese betaal-tv-zender Canal+. Ovitz is bekend geworden als de agent van veel grote filmsterren en oprichter van het 'talenten'-bureau CAA. De films gaan 30 tot 80 miljoen dollar per stuk kosten. Canal+ betaalt 60 procent van de kosten, Ovitz moet de rest van het geld bij elkaar zoeken. Canal+ is grotendeels eigendom van het Franse Vivendi dat onlangs de Amerikaanse filmstudio Universal overnam, onderdeel van het Canadese Seagram.

Reed Elsevier haalt topman weg bij rivaal
Bestuursvoorzitter Crispin Davis van Reed Elsevier heeft Andrew Prozes in de raad van bestuur benoemd als hoogste baas van de juridische divisie van de Brits-Nederlandse uitgever. Prozes is afkomstig van West Group, onderdeel van de Canadese uitgever Thomson en de grootste concurrent van Reed Elseviers noodlijdende juridische databank Lexis Nexis. Prozes krijgt in zijn functie onder meer de leiding over Lexis Nexis. Bij West Group was hij verantwoordelijk voor de internetstrategie.

Winstdaling Zuid-Afrikaanse Telkom
De nettowinst van Telkom South Africa is het eind maart afgesloten boekjaar gedaald met 21 procent tot 1,85 miljard rand (620 miljoen gulden). Het staatstelecombedrijf, dat voor 30 procent in handen is van het Amerikaanse SBC Communications en Telekom Malaysia, wijt de daling vooral aan hoge kosten voor de uitbreiding van zijn vaste telefonienetwerk. (Bloomberg)


Wie email heeft, kent het probleem. Vrienden sturen 'leuke' dingen door, die meteen naar twintig andere vrienden gaan, en die vaak niet eens leuk zijn. Heel af en toe zit er wel iets grappigs tussen, zoals een poosje geleden de Frogblender en Microgerbil. Dit zijn flash-animaties, een soort tekenfilm voor internet. Stel je voor: een kikker in een blender, en bij elk standje dat de blender harder gaat, krijgt de kikker het moeilijker. Wreed, en toch ook ontzettend grappig. Een aanrader is het filmpje Superfly, over drie dronken vliegen - whoda man!
(www.joecartoon.com)

NRC Webpagina's
8 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad