U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Virtuele markt voedingssector

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 7 JULI. Vijftig internationale voedingsconcerns gaan een virtuele marktplaats op internet oprichten, onder de naam Transora.

In totaal is er een investering van 500 miljoen gulden mee gemoeid, grootste aandeelhouder is Unilever/Bestfoods. De bedoeling is dat door de elektronische handel het aantal transacties tussen de voedingsconcerns en hun leveranciers drastisch afneemt waardoor de 'produktie-keten' efficiënter wordt. De voedingsindustrie zet wereldwijd elk jaar zo'n 2.800 miljard gulden om. Tussen de voedingsconcerns en hun 200.000 leveranciers (boeren, verpakkingsbedrijven, transportbedrijven, marketingbedrijven) zijn er jaarlijks zo'n 100 miljard één op één onderhandelingen over orders. Via Transora gaan al die bedrijven samen communiceren op het web. Het aantal contacten zou kunnen reduceren tot zo'n 21.000 per jaar. Ook met de afnemers wordt gesproken over handel via internet. Tot de vijftig aandeelhouders van Transora behoren ondermeer Heineken, Saralee/Douwe Egberts, Coca Cola, Kraft Foods, Cadbury Schweppes, Procter & Gamble en Kellogg Company. Op het kantoor, dat in Brussel zal staan, zullen 250 mensen werken.

De veilingplaats van Transora wordt vergelijkbaar met een middeleeuwse markt waar handelswaar in alle openheid werd geruild, zegt Philip de la Chambre van PricewaterhouseCoopers. Hij begeleidt de totstandkoming van Transora. Douwe Egberts kan bijvoorbeeld een order plaatsen voor koffiebonen die te zien is op computerschermen van alle koffie coöperaties in Brazilië. Eén van die leveranciers brengt een offerte uit die ook voor concurrenten te zien is. De vraag is alleen wat wel en wat niet mag van de Europese mededingingsautoriteiten, zegt De la Chambre, want de producenten mogen niet samen een te lage prijs bij koffieboeren bedingen.

NRC Webpagina's
7 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad