Virtuele markt voedingssector
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 7 JULI. Vijftig
internationale voedingsconcerns gaan een virtuele marktplaats op
internet oprichten, onder de naam Transora.
In totaal is er een investering van 500 miljoen gulden mee gemoeid, grootste aandeelhouder
is Unilever/Bestfoods. De bedoeling is dat door de elektronische handel
het aantal transacties tussen de voedingsconcerns en hun leveranciers
drastisch afneemt waardoor de 'produktie-keten' efficiënter wordt.
De voedingsindustrie zet wereldwijd elk jaar zo'n 2.800 miljard gulden
om. Tussen de voedingsconcerns en hun 200.000 leveranciers (boeren,
verpakkingsbedrijven, transportbedrijven, marketingbedrijven) zijn er
jaarlijks zo'n 100 miljard één op één
onderhandelingen over orders. Via Transora gaan al die bedrijven samen
communiceren op het web. Het aantal contacten zou kunnen reduceren tot
zo'n 21.000 per jaar. Ook met de afnemers wordt gesproken over handel
via internet. Tot de vijftig aandeelhouders van Transora behoren
ondermeer Heineken, Saralee/Douwe Egberts, Coca Cola, Kraft Foods,
Cadbury Schweppes, Procter & Gamble en Kellogg Company. Op het kantoor,
dat in Brussel zal staan, zullen 250 mensen werken.
De veilingplaats van Transora wordt vergelijkbaar met een middeleeuwse
markt waar handelswaar in alle openheid werd geruild, zegt Philip de la
Chambre van PricewaterhouseCoopers. Hij begeleidt de totstandkoming van
Transora. Douwe Egberts kan bijvoorbeeld een order plaatsen voor
koffiebonen die te zien is op computerschermen van alle koffie
coöperaties in Brazilië. Eén van die leveranciers
brengt een offerte uit die ook voor concurrenten te zien is. De vraag
is alleen wat wel en wat niet mag van de Europese
mededingingsautoriteiten, zegt De la Chambre, want de producenten mogen
niet samen een te lage prijs bij koffieboeren bedingen.