U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

I N T E R V I E W
BNN: welkom in de slangenkuil

JAPKE-D. BOUMA
Deze week werd bekend dat BNN, de omroep van Bart de Graaff, tenminste vijf jaar mag blijven uitzenden in het publieke bestel. Gesprek met BNN-hoofdredacteur Laurens Drillich: "We hopen dat Jeroen Pauw nu snel bij BNN komt."

BNN is 'binnen' in het bestel. Blij? "We hebben eigenlijk altijd gedacht dat het met de leden wel goed zou komen. Toch waren we opvallend geëmotioneerd toen de definitieve fax kwam. We hebben veel gedronken die avond."

Hoe nerveus zijn jullie? BNN moet nu ineens vier maal zoveel radio en televisie gaan maken. "Het zal best zwaar worden. Maar we zijn al sinds januari bezig met het nieuwe programmaschema, dus we hebben langzaam aan het idee kunnen wennen. En uiteindelijk is het natuurlijk maar vijf uur per week. Dat is weinig als je het vergelijkt met een RTL4 of SBS6."

Wat kan de kijker vanaf september verwachten van BNN? Vier keer zoveel jolijt en satire? "Toen we met BNN begonnen, wilden we onze leden waar voor hun geld geven. We wilden lawaaierig zijn, laagdrempelig, de aandacht op ons vestigen. Nu we meer zendtijd hebben, kunnen we ons gaan verdiepen. Niet elk format hoeft meer langs de BNN-meetlat. Het is niet meer zo'n noodzaak de BNN-brutaliteit in elk programma terug te laten komen."

Dus BNN wordt nu minder brutaal? "Nee, dat niet. We komen nog steeds anderhalf uur per week brutaal uit de hoek, net als vorige jaren. Alleen komen daar nu anderssoortige programma's naast. We zijn al een tijdje in gesprek met Jeroen Pauw en we hopen dat hij nu snel bij BNN komt, we krijgen een documentaireslot op zondagavond, we gaan Top of the Pops maken in coproductie met de BBC. Vroeger was het aandeel luide, dynamische BNN-taal 90 procent, straks nog maar 35."

Zijn jullie niet bang dat de hardcore BNN-fan zich dan bekocht voelt? "Op donderdag krijgen we rond 0.00 uur een programma waarin we experimentele televisie gaan maken met scherpe randjes. Daarvan zullen mensen nog steeds zeggen 'moet dat nou'. BNN moet wel brutaal blijven."

Jullie nieuwe zendtijd gaat ten koste van de huidige omroepen. Hoe makkelijk staan zij hun ruimte af? "Op TV2 viel het mee, maar op Nederland 3 is het een zwaar gevecht geweest onze programma's geplaatst te krijgen. Ook hebben we de brandende ambitie dagelijks drama te gaan maken omdat we vinden dat de huidige soap-traditie wel wat vernieuwing kan gebruiken. Maar dat is een jaartje uitgesteld. De netcoördinator van Nederland 2 heeft in zijn oneindige wijsheid de voorkeur gegeven aan De TV-kapper van de TROS. Dat zal nu dagelijks op TV2 te zien zijn. Dat hebben wij moeten slikken. Maar je kan niet meteen al een droomschema verwachten."

Hoe bevalt het jullie dagelijks te functioneren binnen de publieke omroep? "Het is ons soms erg tegengevallen. De publieke omroep is een hele grote zware tanker die heel moelijk te besturen is. Dat is regelmatig heel frustrerend. Gelukkig kunnen we aan het eind van een dagje publieke omroep altijd terug naar ons eigen BNN-huis."

Aan het begin van het jaar lekte er een enquête uit van de NOS waaruit bleek dat BNN de laagst gewaardeerde omroep van het bestel is. "Dat rapport was heel prematuur en weinig naar de doelgroep gespecificeerd. Door die informatie in een voor ons zeer belangrijke en onzekere periode te laten lekken, heeft iemand bij de publieke omroep ons proberen te naaien."

Lekkere sfeer bij de publieke omroep. "Het is een slangenkuil, dat merk je. Maar dat is onvermijdelijk in een instituut waar je zoveel verschillende partijen hebt en zoveel baasjes."

Verlangen jullie wel eens terug naar de tijd dat BNN nog een commercieel programma was bij Veronica? "Bij Veronica hebben we het altijd heel spijtig gevonden dat er programmatisch maar zo weinig kon. En dat wordt de laatste tijd alleen maar erger. Laten we zeggen dat de voordelen bij de publieke omroep opwegen tegen de nadelen."

Hoe is het met Bart de Graaff. Hij is erg ziek geweest. Speelt hij nog een rol bij BNN? "Bart blijft voor ons een vraagstuk. Hij staat in het schema, maar het blijft de vraag of hij daaraan kan voldoen. Toen we de zondagavond nog hadden, konden we zelf het een en ander schuiven. In het nieuwe schema kan dat niet meer. Het wordt best link."

Vanaf het moment dat Bart de Graaff door ziekte uit de programmering viel, zijn de gemiddelde kijkcijfers alleen maar gedaald. "Onze eerste maanden met Bart waren een unicum. Ook wij waren stomverbaasd dat er zoveel mensen keken. Toen Bart ziek werd, moesten we ineens hetzelfde tijdstip vullen met mindere, maar vooral minder bekende, goden als Eddy Zoëy en Ruud de Wild. Als je met de hoofdprijs begint, kan het alleen maar minder worden."

Maar jullie zitten nu op een vijfde van de kijkcijfers uit het begin van BNN. "In het begin was het publiek breed en dus talrijk, tegenwoordig kijken vrijwel alleen nog maar jongeren. Dat zijn misschien wel minder mensen, maar ze zijn tenminste jong en dat kunnen de andere publieke omroepen niet zeggen. Overigens, kijkcijfers en marktaandeel zijn wel een belangrijke reden waarom we zo graag dagelijks drama willen maken. We denken dat de kijkcijfers daarmee omhoog kunnen."

Maakt BNN zich op voor een toekomst zonder Bart de Graaff? "Beslist niet. Bart blijft enorm belangrijk als boegbeeld en programmamaker, maar de jongere doelgroep denkt bij BNN inmiddels ook al aan Eddy en Ruud."

Denken jullie dat De Nieuwe Omroep van Aad van den Heuvel het haalt? "Ik hoop eigenlijk van niet. Ik heb er vervelende gevoelens bij door de link met Joop van den Ende, de TROS en de Postcodeloterij en door al die cadeaus die ze hebben weggegeven aan nieuwe leden. Wij mochten nog geen t-shirt weggeven en daar ging het om auto's en mokken. Ik werd daar onpasselijk van. "

Hoe ziet BNN zich over vijf jaar. "Ik hoop als een sterk merk dat, ook losgezien van de publieke omroep, de concurrentie met de Foxen, de SBS- zessen en de RTL-en aankan. Want wat van het bestel overblijft, vind ik nu nog heel moeilijk te voorspellen."

NRC Webpagina's
1 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad