T V V O O R A F :
Het universum Zappa
EDO DIJKSTERHUIS
"Anything, anywhere, anytime,
with no reason at all." Zelden had iemand een toepasselijker lijfspreuk
dan muzikaal anarchist Frank Zappa. Zoetgevooisde Doo-Wop, rauwe
bluesakkoorden, elektronische muziek en dadaïstische experimenten;
hij mengde ze met groot gemak tot een eigenzinnige cocktail.
In de documentaire Frank Zappa - The present-day Composer refuses to
die probeert filmmaker Frank Scheffer de essentie van Zappa's
muzikale nalatenschap te doorgronden. Scheffer reisde voor zijn
impressionistische portret - bedoeld als afsluiting van het,
grotendeels aan Zappa gewijde, Holland Festival en een voorproefje van
een nog later te verschijnen bioscoopversie op speelfilmlengte - naar
Californë om daar Zappa's weduwe Gail, zijn zoon Dweezil en
verscheidene muzikanten te interviewen. Bovendien mocht hij daar
grasduinen in het beeldarchief van de Zappa Family Trust. Dat leverde
onder andere een opmerkelijk fragment op van de Steve Allen show
uit het einde van de jaren vijftig. Een jonge, nog onbesnorde Frank
Zappa betoont zich daar een vaardig leerling van zijn grote voorbeeld
Edgar Varese door een toonloze compositie te fabriceren met behulp van
een geprepareerde piano en twee fietsen. Een concertregistratie van
latere datum getuigt van zijn voorliefde voor ellenlange en
onnavolgbare gitaarsolo's die hij volgens zoon Dweezil
'luchtsculpturen' noemde. Diezelfde term zou ook prima van toepassing
zijn op het abstracte dirigeerwerk uit zijn 'klassieke periode' waarvan
de documentaire een paar mooie voorbeelden laat zien.
In een collage van vraaggesprekken, archiefbeelden en eigen opnamen,
vaak gemonteerd op het ritme van altijd aanwezige muzikale klanken,
brengt Scheffer een passende ode aan de in 1993 overleden alleskunner
en allesdoener. De vraag of Zappa's werk nog van belang is voor de
hedendaagse muziek wordt echter minder duidelijk uitgewerkt. In de
stelligheid van de documentairetitel lijkt Scheffer die vraag al bij
voorbaat positief te beantwoorden. Maar de overtuiging dat Zappa's
erfenis nog springlevend is, wordt tegengesproken door de praktijk.
Zowel zijn populaire als klassieke oeuvre wordt tegenwoordig maar
weinig gespeeld - uitzonderingen als het Holland Festival daargelaten.
Een verklaring daarvoor kan gezocht worden in de woorden van de
geïnterviewden. Zo zegt dirigent Pierre Boulez dat Zappa "in de
pop werkte maar geen popmuzikant was". En Dweezil kwalificeert het
gitaargeluid van zijn vader als "even individueel als dat van Eddie Van
Halen en Jimmi Hendrix maar niet te imiteren". Jazz-pianist George Duke
vat het uiteindelijk kernachtig samen door Zappa "a universe on his
own" te noemen. En een zelfstandig universum heeft geen behoefte aan
navolging en schoolvorming; dat heeft genoeg aan zichzelf.
Frank Zappa - The present-day Composer refuses to die, zondag,
Ned.3, 23.10-0.06u.