M A K E R S
Werkloze met hobby
JAPKE-D. BOUMA
Even een portret schilderen van
Jan des Bouvrie. Duurt ongeveer 1,5 uur. Honderdvijftig gulden voor een
originele Klashorst. "Ik ben de goedkoopste", zegt de kunstenaar zonder
scrupules. "Voor het geld hoef je het niet te laten."
Peter Klashorst is weer thuis. Eind april zat hij een maand in een
Senegalese gevangenis omdat hij seks met minderjarige meisjes zou hebben
bedreven. Toen het niet lukte de autoriteiten van zijn onschuld te
overtuigen, ontsnapte hij uit de gevangenis. Maar nu heeft hij het van
zich afgezet. "Na de aanslag op Rob Scholte ben ik nergens meer bang
voor. Peter Giele is dood, Scholte is opgeblazen en Aad Donker heeft
zich opgehangen. Dan valt dit erg mee."
Vanaf dinsdag is hij weer te zien bij de IKON, met een tweede reeks van
zijn tv-programma De Sprekende Ezel waarin hij heren als Harry
Mulisch en Henk Hofland schildert en en passant ondervraagt. Hoewel,
ondervraagt... "Ik vraag niks, ik probeer niks te weten te komen, ik ben
geen Privé. Ik zie het als een ontmoeting van twee schepen
in de nacht, die na afloop weer ieder hun eigen weg gaan."
De combinatie Klashorst en tv ligt voor de hand, vindt hij zelf. Toen de
afdeling schilderen hem niet wilde hebben - "waarschijnlijk omdat ik te
eigenwijs was" - studeerde hij aan de Rietveld academie af als tv-
maker. In de jaren '80 had hij een piratenstation en werkte hij voor de
VPRO - maar uiteindelijk won de schilderkunst het van de camera. In 1997
kwam Teleac op het idee de twee te combineren door hem te vragen voor
een schildercursus ("ik denk omdat niemand anders er zin in had"). Hij
deed dat zo relaxed, dat de IKON hem het jaar daarop overnam. Daar
verschoof het accent van een cursus, naar een personality show. Soms
vindt hij dat jammer. Hij had naast De Sprekende Ezel ook best
door willen gaan met de cursus. Maar Teleac stopte er na een jaar mee.
"Ik heb geen flauw idee waarom. Misschien kon het nog goedkoper. Ik had
het wel eeuwig willen doen. Ik vind het goed kunst onder het grote
publiek te brengen. Kunstenaars die hun werk in galerietjes en musea
tonen, hebben geen enkele feeling met het grote publiek. Ik breng kunst
midden in de maatschappij", zegt 'www.peterklashorst.nl'. Zijn
schilderen ziet hij als "één groot leerproces op weg naar
het absolute meesterwerk dat ik nog bij leven hoop mee te maken". Val
hem dus niet lastig met vragen over de richting van zijn
carrière. "Ik heb geen carrière - ik heb al zes maanden
geen elektriciteit. Als ik elke dag een portretje schilder, kan ik mijn
eten betalen. Ik ben een werkloze met een hobby."
Eigenlijk, zegt Klashorst, zingt hij continu "een lied over de
schoonheid van de schepping". "'sOchtends word ik wakker naast een mooi
meisje. Als ze thee zet, teken ik haar vanuit bed. Dan kun je je toch
wel voorstellen hoeveel plezier ik daaraan beleef?"