R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Waar fotografen de baas zijn
NICOLE ROBBERS
Aan het lidmaatschap van Magnum gaat een strenge selectieprocedure vooraf en soms doet iemands toelatingsverzoek de gemoederen hoog oplopen. De documentaire laat zien hoe dat de relatieve nieuwkomer Martin Parr overkwam. Diens soms hilarische kijk op het leven van alledag, vertaald in glanzende kleurenfoto's, ging een aantal oude rotten in de fotojournalistiek te ver. Op de jaarlijkse Magnum familiedag, nog altijd onder de bezielende leiding van Henri Cartier- Bresson (1908), de 'Zeus op de berg', buigen de leden zich over de portfolio's van aspiranten. Na stemming, in de documentaire keurig voorzien van 'piepjes' om de geheimhouding te bewaren, wordt het verlossende woord gesproken en de fotograaf al of niet tot de rangen toegelaten. Mede dankzij de actieve steun van Donovan Wylie, de benjamin van Magnum, werd Parr toch geaccepteerd. En zo zien we hem door het Engelse Bath lopen, op zoek naar de haast gewoon geworden vulgariteit van te veel sieraden aan te dikke en te gebruinde handen. En ook de in een etalage uitgestalde blauwpaarse taartjes ontsnappen niet aan zijn aandacht en vriendelijk en zeer voorkomend - 'Is dit echt paars?' - slaat hij met zijn camera toe. Het is de diversiteit aan beelden, ontstaan vanuit hetzelfde gevoel voor eerlijkheid, authenticiteit en het verlangen de wereld te tonen zoals hij is, die Magnum zo uniek maken. En dus zien we in de documentaire naast iconen uit de fotojournalistiek zoals Vietnam gezien door Philip Jones Griffiths en de honger in Afrika van Chris Steele-Perkins, ook de portretten die Eve Arnold van Marilyn Monroe maakte en de ontroerende serie van Donovan Wylie over het bijna verdwenen Belfast van zijn jeugd. Bij Magnum zijn de fotografen de baas en ondanks de al jaren financieel weinig florissante situatie hoop je dat dat altijd zo zal blijven. Magnum, Evolutie van een Fotografie, zaterdag, TV2, 0.43- 2.07u.
|
NRC Webpagina's
6 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |