R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Eigenlijk heel moralistisch
PIETER STEINZ
De reacties op American Psycho, en de emoties die daardoor bij Ellis (1964) werden losgemaakt, vormen de hoofdmoot van This Is Not an Exit, dat een overzicht probeert te geven van zijn leven en werk sinds het debuut in 1985 met Less Than Zero. Vlot geënsceneerde fragmenten uit zijn romans (ook nog The Rules of Attraction en Glamorama) worden afgewisseld met stukjes interview met een jeugdvriend, een uitgever, collega-'Bratpacker' Jay McInerney, en Ellis zelf. De documentairemakers hebben zelfs een criticus gevonden die wil verklaren dat hij Ellis destijds ten onrechte heeft uitgemaakt voor immoreel. American Psycho, zegt hij schuldbewust, is eigenlijk een heel moralistisch boek. Het mooiste stukje is een gesprek van Ellis met zijn moeder in Los Angeles. Misschien kun je iets vertellen over mijn kindertijd, zegt hij ironisch: "de mensen willen graag horen dat ik een sombere jeugd heb gehad, ter verklaring van die zieke boeken van me". Maar we komen van moeder niks schokkends te weten, en krijgen zelfs een paar vrolijke smalfilmpjes te zien. Maar met een typische Ellis-draai verklaart de schrijver daarna zijn dark sensibility wel degelijk uit zijn rijke jeugd in L.A., het alcoholisme van zijn vader, de scheiding van zijn ouders en sombere kinderboeken (Harry the Flat Pancake!). Uit de documentaire komt Ellis naar voren als een doorsnee Amerikaan van de tobberige soort. Hij lacht veel en loopt over van zelfspot, maar laat doorschemeren dat hij niet alleen na het verschijnen van American Psycho met depressies heeft gekampt. Aan het eind van This Is Not an Exit kondigt hij aan zijn geluk te gaan beproeven als scenarioschrijver in Hollywood. Een desastreus voornemen als je bedenkt hoe het met Faulkner en Scott Fitzgerald in Tinseltown is afgelopen. Maar o wat kan het een mooie boeken opleveren.
Bret Easton Ellis - This Is Not an Exit, zondag, Ned 3, 17.00- 18.00u.
|
NRC Webpagina's
22 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |