U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

M A K E R S :
Vlegelachtige journalistiek
Hij studeerde politicologie in Amsterdam aan de UvA en vroeg in 1985 aan Radio Oost (inmiddels omgedoopt tot omroep Gelderland) of er een plekje voor hem was als onderzoeker. Hij was afgestudeerd op massacommunicatie en dacht de omroep behulpzaam te kunnen zijn met zijn pas verworven expertise. "Ze grinnikten", zegt Rob Trip, "Voor mijn deskundigheid was geen plek, maar ik mocht wel blijven want ze zouden beginnen met een politiek programma."


T V   V O O R A F :


Gemopper van een sjokkende vogel
Op de markt in Tanzania, waar de 18-jarige Helge uit Almere voor het eerst in zijn leven geroosterde geitenkop eet (een plaatselijke delicatesse), spreekt hij zichzelf moed in door te zeggen: "Het is niet eens smerig. Het is het idee." Maar hij neemt maar een lafhartig klein hapje.


F I L M   V O O R A F :


Nell
Michael Apted kan alles. Hij kan met letterlijk jarenlang geduld subtiele sociale documentaires maken, zoals de reeks 7 up tot en met laatstelijk 42 up, waarin hij een groepje Engelse jongens, mannen inmiddels, volgt. Maar hij regisseert ook een actiefilm als de meest recente James Bond. Of het wonderlijke Gorilla's in the mist, een effectieve kruising tussen liefdesdrama en natuurfilm.


T V   H E E R T J E :


Jongensdroom met bal
Waar gaat het die dag om? Volgens de coördinator Sportzaken om "een stukje PR naar de mensen toe". En waar letten de trainers op? "Hoe de jongens het spelletje beleven, de concentratie en het inzicht." En wat zeggen de jongens zelf? "Ik kom snelheid tekort."



Detailhandelaar in vers nieuws
Maximaal duizend pagina's van zestien regels met plek voor negenendertig tekens. Kleur kan, plaatjes zie je nooit. Het klinkt niet als de ingrediënten voor een modern medium, maar NOS Teletekst is er in twintig jaar tijd toch succesvol mee geworden. Een nieuw medium dat tussen de rokken van een wat ouder communicatiekanaal dagelijks voor miljoenen tv-kijkers in een behoefte voorziet.


NRC Webpagina's
1 APRIL 2000


Digitale

Apestaartje


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)