NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Van schurk tot held
Maarten Huygen
De vrouw die het glazen plafond
overwint en aan het hoofd van een bedrijf komt, kan zich op meer
mediabelangstelling verheugen dan een mannelijke collega. Ook dat heeft
bijgedragen aan de hype rond World Online.
Er is in uitzendingen
vaak stilgestaan bij het geslacht en het verleden van Nina Brink,
"geestverwante van Nelson Mandela" maar zelden bij de kwaliteit van haar
bedrijf. Voor de economie van het ondernemen moet de kijker bij RTL
zijn, want de publieke televisie heeft geen expertise. Bij de sociale
partners, minister Jorritsma, nieuwe subsidies, faillissement Fokker en
overheidssteun voor scheepswerven voelen de verslaggevers zich vanouds
nog wel thuis, maar kritische beurs- en bedrijfsberichtgeving zie ik
zelden. Die bestaat uit felicitaties voor de rijken die grote
filantropen zijn omdat ze banen scheppen. Sonja Barend laat in B&W
topman Van der Hoeven nog eens uitleggen waarom Albert Heijn en
Gall&Gall zulke fantastische bedrijven zijn. Het geld rolt en de
televisie deelt dagelijks pluimen uit. Bij Nina Brink was het
rekensommetje Vrouw plus Internet = Nieuwe Economie. Kopen, dus. Ik zag
haar al een jaar geleden in de Teleac-cursus Wie heeft hier de
Leiding?. Deze serie munt uit in platitudes en vaagheden. "Er zijn
chiefs maar ook indianen", zei Nina Brink over haar bedrijf en de
verslaggeefster knikte eerbiedig. Geleerde managementspecialisten mogen
daar dan hun vage jargon op loslaten. Veel over 'synectics' en
'synergie', weinig over het feit dat je als gebruiker van World
Online heel lang moet wachten. En dan te bedenken dat management een
populaire studierichting is, de sociale academie van het jaar 2000.
Gisteren werd Wie heeft hier de leiding? nog een keer herhaald
met Sylvia Tòth. Evenals Brink is ze geliefd bij Stan Huygens van
de Telegraaf. Zij heeft vroeger van een hype geprofiteerd.
Wel opmerkelijk dat de bekendste topvrouwen in het buitenland zijn
opgegroeid. Dat glazen plafond bevindt zich ook in de hoofden van
Nederlandse vrouwen. Toen deze maand de beursgang werd aangekondigd,
kwamen de eerste kritische geluiden van de president van De
Nederlandsche Bank, Wellink, en de voorzitter van de Raad van Bestuur
van ABN Amro, Kalff. Omdat beiden ab-so-luut onfeilbaar zijn, stond
definitief vast dat de koers van internetbedrijven overdreven was. Na
deze uitspraak vielen mij de twee blanke plekken op rond Brinks ogen.
Zo'n gebruind gelaat kan vandaag een miljardje schelen. Ze wilde zich
wel voor de camera vertonen maar vrijwel nergens antwoord op geven. Ze
zei niets over haar eigen aandeel in haar bedrijf, niets over haar
inkomen, niets over haar plannen. Nova mocht wel de keuken van
haar huis zien en haar lief lachende dochter filmen met wie Brink een
goede band zou hebben. Dat is belangrijke bedrijfsinformatie. De meest
kritische vraag van de verslaggeefster bestond uit een sprookje van
Andersen over de nieuwe kleren van de keizer. Dat sprookje las ze
uitgebreid voor maar iedereen kent dat al. Dan had ze beter direct
kunnen vragen "is uw bedrijf niet als de nieuwe kleren van de keizer?".
Ook dat is een slechte vraag, want het antwoord kan alleen maar een
weinig informatief "nee" zijn.
Netwerk interviewde de hoofdredacteur van Next! en die kon
meer vertellen dan Brink maar over de rol van World Online op
internet weinig. Ik vermoed dat in de 17de eeuw slechts weinig mensen
onderscheid konden maken tussen een ui en die nieuwe Turkse bol waar
zomaar een kleurige bloem uit groeide. Buitenhof liet tenminste
nog wat mensen uit internetbedrijven aan het woord maar die hebben ook
hun eigen belangen. Zelf op onderzoek uit gaan is toch het beste en dat
begint aan het bureau met een abonnement op World Online. Neem
dan de jaren zeventig, toen elke ondernemer voor schurk werd aangezien.
De berichtgeving is er niet informatiever op geworden.
|
NRC Webpagina's
17 MAART 2000
|