R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Shaft
GUILLY KOSTER
De film sleept het publiek door alle denkbare clichés over macht, seks en geweld. Is dat erg? Nee, want je gaat ook niet naar een western om cowboys op kamelen te zien rijden. Gordon Parks was de eerste zwarte regisseur die in 1969 voor de grote studio's een film mocht regisseren. The Learning Tree had ondanks zijn lyrische schoonheid weinig succes. Shaft was Parks' revanche en poging het grote publiek voor zich te winnen. Zijn kracht als regisseur ligt in zijn bereidheid Shaft volledig te integreren in het detectivegenre met alle obligate consequenties van dien. Zijn zwakte is dat hij, waarschijnlijk door zijn zwart zijn, deze bereidwilligheid niet optimaal cinematografisch vorm geeft. Hierdoor balanceert Shaft op de gevoelige lijn tussen goed en kwaad, recht of onrecht en zwart of wit. Dilemma's die overigens uitstekend in het tijdsbeeld van begin jaren 70 passen. Vraagstukken die ook terugkomen in andere zogenaamde 'Blaxploitation' films als Cotton Comes to Harlem. Shaft was indertijd zo'n succes dat er nog twee sequels: Shaft's Big Score! (1972), Shaft in Africa (1973) en een televisieserie op volgden. Een van de kenmerken van een klassieker is dat hij lang na dato nog steeds gezien mag worden. Ondanks het vele bloed en de vele seks.
Shaft (Gordon Parks, VS, 1971), zaterdag, BBC2, 21.55-23.40u.
|
NRC Webpagina's
4 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |