R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
In de groep gegooid
Maarten Huygen
De verveling sloeg alweer snel bij mij toe. De gastheren waren lawaaiiger en enthousiaster dan hun onderkoelde Nederlandse collega's Rolf Wouters en Daphne Dekkers. Ze schenen het echt leuk werk te vinden. De uitzending was volgebouwd met lawaai en ik moest vaak het volume zachter zetten. Verder leek het in alles op het Nederlandse voorbeeld. De deelnemers werden in hun door politie begeleide Mercedessen onder luid gejuich van vrienden en familie naar het Big Brother gebouw gebracht. Een man hield een bord op met de kreet "Tjakkaa", dat andere Nederlandse exportprodukt. De Duitse populatie van de camerakeet is in tegenstelling tot die eerdere Nederlandse kaasklont niet geheel autochtoon. Ik zag een vrouw die uit Roemenië kwam en er was ook een donker gezicht bij. Nova had dinsdagavond de CBS-producente te pakken die van plan was meer maatschappelijk conflict in de uitzendingen te brengen dan in de Nederlandse versie. Zo wilde ze bijvoorbeeld rokers tegenover niet- rokers zetten, in Amerika een garantie voor vuurwerk. Licht vuurwerk heeft de reality serie De Bus op SBS6, soms levendiger dan Big Brother maar ook chaotischer met minder simpele regels. De groep van elf trekt het land rond met een bus en verricht tegen betaling karweitjes om de kost te verdienen. De grofgebekte, potige havenarbeider Seki roept weerstand op. Zo iemand die buiten de brede middenklasse valt, is uitzonderlijk geworden, zeker op de televisie. Hij is wel populair bij de kijkers. Gisteren werd Seki's gedrag "in de groep gegooid". "Ben ik nou zo'n kutwijf naar jou toe?", vroeg de vrouw die van Seki had gehoord dat ze haar "teringsmoel" moest houden. Seki vond het nieuw, al dat praten en intiem zijn samen, "snappi?". Daar was hij niet aan gewend. "Laten we eerlijk wezen. Je bent hier voor jezelf". Waarop modern politieagent Büllent alles nog eens zalvend samenvatte: "We zijn nu echt een groep geworden. Er is veel gebeurd de afgelopen twee uur. Seki heeft veel geleerd en ik ook". Dat zijn aardige momenten na dagen van grijze, onverstaanbare grofkorrelige televisie. Een succes is De Bus nog niet, want de kijkcijfers van de oude soap Goede Tijden Slechte Tijden (1,7 miljoen) zijn drie keer zo hoog.
|
NRC Webpagina's
2 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |