U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

M A K E R S :
De man die dieper wil

JAPKE-D. BOUMA
Hij behoorde tot de uitverkorenen van Joop van den Ende, in 1990. Samen met Ton Elias en Hugo van Rhijn zou Rolph Pagano (1959) het sterrennet TV10 van een journalistiek smoel gaan voorzien. Maar toen het misging met TV10 had Pagano zijn buik een beetje vol van het oppervlakkige televisiewereldje. "Ik zocht naar verdieping in mijn leven. Ik kreeg een beetje het speedboat-gevoel."

Hij stortte zich op de wetenschap, promoveerde in 1992 in de rechtsgeleerdheid en begon een communicatie adviesbureau. Maar een paar maanden later stond hij alweer voor de camera. Als correspondent voor CNN. Sinds 1997 is hij anchorman van het dagelijkse zakenmagazine Business Update van RTL5. IJdelheid? Misschien, zegt hij. "En ik dacht ach, waarom niet. Als het mijn werk maar niet in de weg zit."

Hij is geen journalist meer, zegt Pagano. Natuurlijk, "ik weiger dingen op te lezen waarmee ik het oneens ben". Maar verder bemoeit hij zich niet met de inhoud van het programma. "Ik kom aan het einde van de dag binnen en hoor dan wat er op het menu staat. Ik verhuur mij louter als communicator." Vraag hem dus niet wie de sponsors van Business Update zijn. "Ik ken ze niet eens." Of naar zijn mening over de kijkcijfers die volgens kijkcijferonderzoek rond een ietwat magere 65.000 blijven schommelen. "Dat vind ik allemaal niet zo belangrijk. Ik werk aan het programma mee omdat de financiële wereld me zeer interesseert, ik er mijn kennis mee op peil houd, en het me de kans geeft mensen te ontmoeten. In mijn werk moet ik zorgen dat ik zichtbaar ben. Ik moet aan mijn doelgroep laten zien dat ik er verstand van heb. Daar is Business Update een aardig platform voor."

Het enige waar hij maar niet aan kan wennen, is het structurele geldtekort waarmee het programma kampt. "Ik heb er wel begrip voor dat de producent weinig anders kan, maar op de redactie leidt het tot een structureel gevoel van armoede. Dat is niet de beste sfeer voor grensverleggende ideeën." Toch heeft hij ja gezegd tegen een nieuw programma bij RTL5, Career Club, dat dinsdag begint. "Ik heb veel aanbiedingen afgeslagen, maar hieraan wilde ik wel meewerken. Omdat het gaat over de immateriële kant van het bedrijfsleven. Over drijfveren van mensen. Hoe je werk combineert met leven. In de huidige maatschappij is een overwaardering voor geld en materiële zaken. Dat staat me ook tegen aan het circus van de geldzucht op de beurs waarin ik met Business Update een kijkje neem. Met Career Club kan ik me daar tegen afzetten." Met een uitspraak als: "Ik ben iemand die binnen twee minuten diep wil", zou men hem eerder bij de publieke omroep verwachten. Dat realiseert Rolph Pagano zich. Maar hij gaat niet leuren. "Ik ben daar passief in. Ik wacht wat op me afkomt."

NRC Webpagina's
26 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)