R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
After life
MARK DUURSMA
Sober zijn de gesprekken tussen de overledenen en de medewerkers die hen moeten begeleiden in het maken van een keuze. Niet elk leven is rijk aan mooie momenten. En als het wel zo is, dan valt de keuze nog niet mee. De een kiest voor het ritje met de tram dat hij als jongen vaak maakte, staande naast de chauffeur en met de wind langs zijn lichaam. Voor een ander is het een dansje als klein meisje, een derde kiest voor het door de wolken vliegen in een Cessna. Een jong meisje verkiest na overleg een intiem moment met haar moeder boven een uitstapje naar Disneyland. Een jongen vindt zelfs zijn dromen niet bijzonder genoeg. De tussentijdse evaluaties van de medewerkers doen aanvankelijk denken aan zo'n documentaire over een psychiatrisch team, waar de behandelend therapeut zijn collega's informeert over de voortgang van zijn patiënt. Later in de week, als de meeste keuzes zijn gemaakt, veranderen de medewerkers van therapeuten in filmmakers. Samen zoeken ze naar oplossingen voor de wensen van hun cliënten. De herinneringen moeten zo nauwkeurig mogelijk worden gereconstrueerd, inclusief geuren en geluiden. Maar de opnamen vinden plaats in een aftandse filmstudio, met bordkartonnen decors. Het mooiste moment uit een voorbij leven wordt gereduceerd tot een soap- scène, maar cynisch of moralistisch wordt After life niet. Eén mooie herinnering, daar kun je de rest van je dood mee voort.
After Life (Hirokazu Kore-eda, Japan, 1998), Ned.3, 23.18-1.17u.
|
NRC Webpagina's
25 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |