U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

ABN Amro: geen verkering, dan maar Internet


ABN Amro maakte gisteren wederom een recordwinst bekend. Een beloning op de beurs bleef echter uit. Zelfs forse investeringen in Internet hadden geen effect op de koers.

Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE

AMSTERDAM, 25 FEBR. Wat voor pubers geldt lijkt ook voor ABN Amro op te gaan: wanneer ze geen vriendinnetje kunnen vinden, storten ze zich op Internet.De grootste bank van Nederland maakte gisteren bekend de komende jaren 1,8 miljard euro te willen steken in haar Internet- activiteiten. Via het computernetwerk wil de bank ook in landen actief worden waar zij (voor particuliere klanten) geen uitgebreid netwerk of partner heeft. Maar Internet is geen alternatief voor een vaste relatie met andere banken, zo liet bestuursvoorzitter Jan Kalff gisteren weten. "Internet komt [als prioriteit] niet vóór uitbreiding van ons Europese netwerk. We zullen de route van fusies en overnames nooit verlaten."

Het moet voor de in mei vertrekkende bestuursvoorzitter zuur zijn: ABN Amro kan zich nog zo fraai opmaken, de aandacht trekken doet ze nauwelijks. Niet van collegabanken om de lang verwachte fusie aan te gaan, niet van beleggers om het aandeel een flinke sprong te laten maken.

ABN Amro maakte gisteren voor de tiende keer op rij een recordwinst (2,6 miljard euro) bekend en voor het lopende jaar wordt weer een flinke winstgroei verwacht. "Er is nauwelijks een handvol banken in Europa dat zo winstgevend is als ABN Amro", aldus Kalff met gepaste trots.

Het aandeel reageerde met een koersdaling van 3 procent, alle investeringsplannen in Internet ten spijt, om vrijwel onveranderd te sluiten. Vanochtend leverde 's lands grootste bank 4 procent beurswaarde in. Kalff gaf gisteren toe dat die lage koers een obstakel kan worden als zich een overnamekans voordoet. Veel overnames worden met eigen aandelen gefinancierd. Omdat bij een lage koers meer nieuwe aandelen nodig zijn leidt uitgifte ervan tot (extra) verwatering van de winst. En dat vinden de bestaande aandeelhouders weer niet leuk. "Maar tot nog toe is die koers geen beletsel geweest bij overnames", aldus Kalff. Zo dicht bij een grote overname is de bank immers nog niet geweest.

De avances richting de Belgische Generale Bank en het Franse CIC liepen vooral om politieke redenen op niets uit. Zowel de Belgische als de Franse regering slaagde erin een binnenlandse koper te vinden.

Nu werkt ABN Amro op kleinere schaal samen met de Banca di Roma, waarin ze een klein belang heeft. Over relaties met andere banken doen alleen geruchten de ronde. Bijvoorbeeld over een fusie met Commerzbank. "Helemaal geen gek idee", zei Kalff gisteren over het gerucht, maar verder commentaar wilde hij niet leveren. Het lijkt erop dat hij zijn carrière bij ABN Amro afsluit zonder de lang gekoesterde wens - een tweede thuismarkt in Europa - in vervulling te laten komen. Jammer natuurlijk, vindt Kalff. "Maar andere is het ook niet gelukt." Er zijn nauwelijks grensoverschrijdende fusies tussen grote banken in Europa geweest.

Mocht het de komende tijd toch tot een overnamegevecht komen, dan lijkt ABN Amro, los van de beurskoers, in een uitstekende conditie te zijn. In alle drie de divisies (Nederland, Buitenland en de zakenbank) werden fors hogere resultaten geboekt.

Het resultaat van de divisie Buitenland nam bijna met een derde toe tot 2,8 miljard euro. Vooral in Latijns Amerika en in Azië werd, na de financiële crises in die gebieden, flinke vooruitgang geboekt.

Alleen in het Midden-Oosten en Afrika veranderde een plus van 45 miljoen euro in een min van 52 miljoen. Een gevolg van twee stroppen met debiteuren. "Dat had nooit mogen gebeuren", sprak Kalff gisteren op een toon die deed vermoeden dat er bij de ontdekking van de tegenvallers flink met deuren is geslagen.

Mede door verliezen in Hongarije steeg de winst in Europa (exclusief Nederland) met slechts 4 procent tot 353 miljoen euro.

De divisie Zakenbank (fusies, valuta- en effectenhandel) verdubbelde het resultaat tot 511 miljoen euro. Opmerkelijk is vooral dat het resultaat uit financiële transacties (handel voor eigen rekening) met de helft toenam tot 784 miljoen euro. Ook stegen de bedrijfslasten met een kwart, vooral een gevolg van hogere bonussen.

Omdat de financiële risico's in veel landen lager zijn geworden, hoefde ABN Amro geen extra geld in het stroppenpotje FAR te stoppen: in het afgelopen jaar was er zelfs een vrijval van 20 miljoen euro die bij de winst mag worden gerekend.

De 915 filialen in Nederland - 22 minder dan een jaar geleden - realiseerden een winstgroei van 18 procent tot 1,4 miljard euro, mede een gevolg van hogere rente-inkomsten en de 'pension-holiday: de pensioenkassen zitten momenteel zo vol dat de bank in 1999 geen premies hoefde te betalen. De winst moet de komende jaren een nieuwe impuls krijgen door het aantal kantoren nog eens met 150 terug te brengen. Die reductie valt niet los te zien van de inspanningen van ABN Amro om haar producten ook via Internet aan te bieden. Dit najaar moeten Nederlandse klanten alle diensten van ABN Amro via het bankfiliaal, de telefoon of via elektronische toepassingen kunnen afnemen.

Dat de bank op sommige onderdelen achterloopt op de concurrentie heeft volgens bestuurder Rijkman Groenink, verantwoordelijk voor 'e-business' en opvolger van Kalff, een goede reden. "Wij willen onze reputatie waarmaken. Natuurlijk kan je in honderd dagen een website bouwen, maar dan is het de vraag of het iets toevoegt. Wij verwachten dat binnen vier jaar 40 procent van onze klanten in het contact met de bank gebruikmaakt van Internet. Dan willen we dus niet een wachttijd van 10 minuten. Dit najaar hebben we op iedereen een voorsprong. "

De kans dat Groenink zijn toekomstige post als bestuursvoorzitter van ABN Amro voortijdig verlaat om een glanzende carrière in Silicon Valley te beginnen lijkt niet groot. Een recente reis naar Californië is hem maar matig bevallen. Een beetje enge wereld, want die computerjongens praten alleen maar met elkaar. "Toch moeten we verdomd goed naar ze luisteren, want hun invloed is groot."

NRC Webpagina's
25 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)