M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Naam Endemol gaat de wereld over
De Mol zwijgt intussen in alle talen over wat Big Brother hem zoal oplevert. Zelf wordt hij in elk geval, als grootaandeelhouder van Endemol (De Mol heeft 28,6 procent in handen, compagnon Van de Ende 25,7 procent), slapend rijk door het enthousiasme waarmee beleggers het succes van Big Brother hebben ontvangen. De koers, tot november vorig jaar redelijk stabiel rond de 30 euro, steeg enkele weken terug tot boven de 100 euro. Inmiddels hebben veel beleggers hun winst genomen en schommelt de koers weer rond de 90 euro. Beleggers zijn vooral gevoelig voor de aan Big Brother gekoppelde Internettoepassing. Dat succes biedt perspectief voor @FUN (spreek uit: at fun), de joint venture van SBS en Endemol, die voor andere programma's websites gaat ontwikkelen. "De directe opbrengst van het programma is niet eens het belangrijkste", zegt analist Henk Slotboom van de zakenbank Julius Br. "Elk televisiestation ter wereld heeft nu de naam Endemol gehoord. Dat is veel waardevoller. Bovendien heeft Endemol nu voet aan de grond in de Verenigde Staten." Een schatting maken van wat Big Brother tot dusver heeft opgebracht is lastig. Van de Nederlandse serie, die 13 miljoen gulden heeft gekost, is bekend dat de reclame-inkomsten ongeveer 20 miljoen waren. Daar komen de inkomsten uit de productie, de uitzendrechten, de telefoonlijnen, de website en sponsoring nog bij. Endemol deelt die overigens met Veronica. Volgens Slotboom is het "volstrekt ondoorzichtig" hoe de opbrengst over die verschillende onderdelen verdeeld is. Wat de exploitatie van Big Brother in het buitenland zal opbrengen, is volgens hem dan ook "absoluut niet in te schatten". Het lucratieve aan Big Brother is dat Endemol alleen het programma zelf verkoopt. De exploitatie op Internet - de Nederlandse website van Big Brother werd 52 miljoen keer aangeklikt en was daarmee de vijfde populairste entertainmentwebsite ter wereld - doet Endemol zelf. Hetzelfde geldt voor de 0900-lijnen die kijkers moeten bellen om hun stem uit te brengen op een bewoner - in de laatste week van december werd de Big Brother lijn vier miljoen keer gebeld een gulden per minuut. Er circuleren wel schattingen van analisten over wat de verkoop van het programma heeft opgebracht. Zo zou RTL II zo'n 20 miljoen gulden hebben betaald en levert de Spaanse versie naar schatting 15 miljoen op. CBS legt naar verluidt zo'n 45 miljoen op tafel. En van de opbrengst als de Amerikanen net zo fanatiek naar de Big Brother website surfen of de Big Brotherlijn bellen als de Nederlanders, durft John de Mol waarschijnlijk niet eens te dromen.
|
NRC Webpagina's
25 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |