|
|
|
NIEUWSSELECTIE Akzo Nobel
|
Na verkoop Acordis
Akzo rekent op 10 pct winstgroei
Door onze financiële redactie
Wanneer de incidentele kosten rond de vezeldochter buiten beschouwing worden gelaten realiseerde Akzo Nobel een winstgroei van 8 procent tot 759 miljoen euro (1,7 miljard gulden). De grootste inbreng van de winstgroei kwam van de divisie Pharma die het resultaat met 24 procent zag toenemen tot 595 miljoen euro. In het vierde kwartaal steeg de winst zelfs met bijna de helft. Het optimisme van bestuursvoorzitter C. van Lede is voor een groot deel gebaseerd op de verrichtingen van Pharma, met onder meer pilfabrikant Organon. "De ster van het veld die al jaren een forse winstgroei laat zien; gezien de pijplijn zijn we optimistisch over de komende jaren", verklaarde hij vanochtend tijdens een toelichting op de jaarcijfers. Van groot belang voor de verdere winstontwikkeling van het Arnhemse bedrijf is de scheiding van Acordis dat eind vorig jaar in handen kwam van de investeringsgroep CVC. De vezeldochter kwam in 1999 voor 62 miljoen euro in de verliezen, tegen een winst van 64 miljoen een jaar eerder. Het afstoten van de uiterst cyclische vezelactiviteiten heeft veel geld gekost: naast een herstructurering van 275 miljoen euro, moest Akzo Nobel ook een boekverlies nemen van 465 miljoen euro. Het totaal van 740 miljoen euro werd nog enigszins getemperd door fiscale verliescompensatie (225 miljoen euro). Inclusief de eenmalige tegenvaller van 555 miljoen euro daalde de nettowinst met 64 procent tot 204 miljoen euro. Het afstoten van de vezeldochter Acordis noemde Van Lede een pijnlijke ingreep. "Het vertrek van de vezelactiviteiten, die dertig jaar bij ons hebben gehoord, voelt als het amputeren van een been." Maar het is de pijn volgens hem waard geweest want zonder Acordis zullen de resultaten in de toekomst fundamenteel verbeteren. Naast de farmapoot slaagden ook de divisie Coatings (verf) en Chemicals erin de winst te verhogen met respectievelijk 16 procent (466 miljoen euro) en 15 procent (367 miljoen euro). Van Lede liet zich niet verleiden tot het doen van wilde uitspraken over Internet. "Het gaat er volgens mij niet om hoeveel geld een bedrijf steekt in Internet. Die strategie blijkt vaak weinig om het lijf te hebben. Het gaat er om dat Internet deel uitmaakt van je business. Heel geleidelijk hebben wij bijvoorbeeld tachtig websites ontwikkeld. Dergelijke initiatieven moeten ervoor zorgen dat je harder groeit dan de concurrentie."
|
NRC Webpagina's
25 FEBRUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |