NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Notitie 'Onderwijskansen' (pdf-file)
Ministerie van Onderwijs
|
Onder de maat
NEDERLANDSE KINDEREN kunnen
goed rekenen, onge acht hun etnische afkomst. Zowel in het
basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs steken zij hun Waalse,
Scandinavische en zelfs Angelsaksische leeftijdgenoten in hun zak. Dat
is mooi meegenomen, zeker voor een handelsnatie. Maar daarom gaat het
niet alleen. Taalvaardigheid is op zijn minst zo belangrijk. De
beheersing van het Nederlands is een "sleutelfactor voor schoolsucces",
aldus staatssecretaris Adelmund (Onderwijs, PvdA). En daaraan schort het
in structurele mate. Gisteren heeft zij haar antwoord op deze dreigende
ontwikkeling bekendgemaakt.
De kern van Adelmunds beleid is samen te vatten met het modieuze woord
'maatwerk'. Ze ziet geen heil in een alomvattend plan. Ter bestrijding
van de lacunes voor de eerste schooldag begint, moeten crèches
meer aan taal kunnen doen. Voor het overige gokt zij op de uitstraling
van experimenten. Op zestien scholen zullen proeven worden gedaan. Met
de resultaten in deze 'kwaliteitslaboratoria' kunnen andere scholen hun
voordeel doen. Adelmund heeft een reden voor deze bescheidenheid. "Er
kunnen geen snelle oplossingen of deeloplossingen worden gekozen. Het
vraagstuk is bovendien beweeglijk: er lijken zich steeds nieuwe groepen
en problemen voor te doen." Dat is op zichzelf geen onzin. De
taalachterstand van kinderen uit 'allochtone' milieus is niet eenduidig
te verklaren. Sociaal-economische èn etnische factoren spelen een
rol. Net zoals onder autochtonen presteren allochtone leerlingen uit
lagere sociale strata relatief slechter. De problemen van de laatsten
worden echter verdiept door de toenemende segregatie van hun gezinnen en
wijken. Het klassieke verheffingsstreven laat zich daarom niet eenvoudig
omzetten in beleid.
DAT NEEMT NIET weg dat de ambities van staatssecretaris Adelmund
zeer mager zijn. Ten eerste is de doelstelling onder de maat.
Experimenteren is best, maar er is wel haast geboden en er zijn
bovendien al veel nuttige ervaringen opgedaan. Ten tweede is een
laboratorium met zestien scholen te krap. Een grotere groep levert meer
en sneller inzicht op. Ten derde gaat de bewindsvrouw voorbij aan het
door haar zelf gesignaleerde feit dat onderwijsachterstanden een bredere
achtergrond hebben dan alleen de kwaliteit van de scholen.
Coördinatie met andere departementen zou derhalve voor de hand
hebben gelegen, al was het maar om de versnippering te compenseren die
het gevolg is van de voortgaande decentralisatie.
Adelmund heeft dat niet aangedurfd. De staatssecretaris geeft hiermee
blijk van terughoudendheid die niet spoort met de ernst van de
problemen. De bewindslieden op Onderwijs zullen zodoende niet in staat
zijn de maatschappelijke meningsvorming te beïnvloeden en al
helemaal niet om die om te zetten in politieke daadkracht.
Zie ook:
Kamer zeer kritisch over plan Adelmund (23 februari 2000)
|
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|