U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
D66

Gesprek met Th. de Graaf

'D66 schuift lasten niet door'


D66 heeft de miljarden al verdeeld, met nadruk op schuld aflossen. D66-leider De Graaf wil "de last niet doorgeven aan nieuwe generaties".

Door onze redacteur GIJSBERT VAN ES

DEN HAAG, 19 FEBR. D66 heeft alle kaarten op tafel gelegd. Waar coalitiepartners PvdA en VVD tot nu toe vooral in algemene termen hebben gesproken over het verdelen van de 'nieuwe welvaart', kwam D66 gisteren met negen pagina's vol cijfers: het personeel op scholen, aan universiteiten, biologische landbouwers, mensen in de thuiszorg, in ziekenhuizen, taalleraren van allochtone kinderen - ze kunnen uitzien naar tientallen tot honderden miljoenen extra.

D66 deelt uit. Maar echt scheutig toont de kleinste coalitiefractie zich niet. Driekwart van het begrotingsoverschot, volgens CPB-berekeningen 18 20 miljard gulden, moet naar de staatsschuld. Het resterende kwart is voor gerichte lastenverlichting. De ruim 4 miljard gulden die D66 voor nieuwe uitgaven wil uittrekken, komt vrijwel geheel uit de meevallende uitgaven, wat in lijn is met de strikte financiele spelregels van de 'Zalm-norm'. Daar bovenop wil D66 een eenmalige extra investering doen van 4,4 miljard, die vooral ten goede moet komen aan het openbaar vervoer in de Randstad. Dit laatste bedrag wil D66 putten uit de verwachte hogere aardgasbaten, rente opbrengsten en verkoop van staatsdeelnemingen.

Th. de Graaf zegt dat zijn fractie met deze cijfers 'de openbaarheid' heeft gezocht: "We willen het geld niet in de achterkamertjes verdelen."

Moet dat met nadruk gezegd? Is D66 bang dat de PvdA en de VVD anders samen de buit verdelen?

"Nee hoor, wij hebben al herhaalde malen gezegd dat onze prioriteiten liggen bij versnelde aflossing van de staatsschuld en bij gerichte investeringen in maatschappelijke knelpunten. Met de algemene belastingverlaging is het nu wel even mooi geweest. De coalitiepartners weten dat al maandenlang van ons. Ze mogen er terdege rekening mee houden en ik verwacht ook dat ze dat zullen doen. "

D66 lijkt de kant te kiezen van de VVD en het CDA, bij de nadruk op reductie van de staatsschuld.

"Ik heb de VVD en het CDA nog weinig concreets horen zeggen hierover. Maar ze zijn natuurlijk welkom om onze kant te kiezen. D66 richt zich nadrukkelijk op de combinatie van schuld aflossen en investeren. Over dat laatste heb ik de VVD en het CDA al helemaal nog niet horen praten.

D66 vestigt de aandacht op de 'nieuwe economie'. 'Nieuwe economen' zeggen: investeren in kennis en computers levert meer rendement op dan versnelde aflossing van de staatsschuld. En toch legt D66 het accent bij schuldreductie...

"Economen die dat beweren, kunnen dat verhaal nog absoluut niet hard maken. Bovendien heb ik er bezwaar tegen om alleen op economische gronden over investeren in onderwijs te praten. We moeten keuzes maken en we kunnen natuurlijk nooit zeggen: we investeren het geld alleen daar waar we het dubbel en dwars kunnen terugverdienen. Zo werkt dat niet met publieke middelen."

De PvdA zegt: de schuldquote zakt zonder aflossing in twintig jaar vanzelf naar 20 procent. Waarom zoveel nadruk gelegd op schuld aflossen?

"Dat vind ik een vorm van jezelf rijk rekenen. Hoe je het ook wendt of keert, het blijven tientallen miljarden aan rentelasten die moeten worden betaald. Wij willen die last niet doorgeven aan nieuwe generaties. Iedere generatie moet eigen keuzes kunnen maken en niet worden opgezadeld met allerlei molenstenen uit het verleden. Bovendien zeggen we niet dat we vanaf nu die schuld onder alle omstandigheden willen aflossen. We zeggen alleen: nu het goed gaat, moeten we de kans benutten om een deel van de schuld kwijt te raken. Het dak van een huis vernieuw je ook het liefst als buiten de zon schijnt."

D66 zegt: de 'nieuwe uitgaven' uit het regeerakkoord worden niet nog eens extra verhoogd, tenzij de CAO-onderhandelingenin de collectieve sector uit de hand lopen. Dat lijkt een uitnodiging voor een keihard CAO-gevecht.

"Als Tweede Kamer gaan wij niet over CAO's. Dus daarover doe ik geen uitspraak. Wij zeggen alleen: het 'schot' tussen meevallende uitgaven en inkomsten mag alleen worden verplaatst als daar hele dwingende redenen voor zijn, bijvoorbeeld om een marktconforme loonontwikkeling in de collectieve sector mogelijk te maken. We moeten maar afwachten hoe dat gaat lopen."

PLAN D66: www.nrc.nl/DenHaag

  • F. Crone, financieel woordvoerder PvdA-fractie, over de D66- voorstellen: "D66 is te voorbarig met deze plannen. Ze zijn gebaseerd op CPB-cijfers waarvan nog niet duidelijk is hoe 'hard' die zijn. D66 noemt ook allerlei bedragen voor extra investeringen, waarbij niet wordt aangetoond dat het geld ook werkelijk valt uit te geven, gelet op bijvoorbeeld personeelsgebrek of andere capaciteitsproblemen. Wel ben ik blij dat met D66 te praten valt over een eenmalige verhoging van het uitgavenplafond."

  • W. van Beek, financieel woordvoerder VVD-fractie: "Het is uitstekend dat D66 de Zalm-norm intact laat. Hun verdeelsleutel voor inkomstenmeevallers, met driekwart voor de staatsschuld en een kwart voor lastenverlichting, is alleszins bespreekbaar. Maar ze hadden niet moeten beginnen over een eenmalige verhoging van het uitgavenplafond. Daar doen wij dus niet aan mee."

  • NRC Webpagina's
    19 FEBRUARI 2000


    ( a d v e r t e n t i e s )

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)