|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
|
Legionella Curaçao trof meer mensen
Door onze redacteur JOEP DOHMEN
Gedurende de twee jaar dat het hotel met legionella-uitbraken te maken had, zijn de hotelgasten nooit geïnformeerd. Zowel mondeling als schriftelijk ontkende het concern tegenover gasten die argwaan toonden dat er sprake was van een legionellaprobleem. Wel kregen vier slachtoffers die tijdens hun verblijf al symptomen van de veteranenziekte vertoonden, ter compensatie een gratis reis. Terwijl de hotelgasten onwetend waren, wisten autoriteiten in Nederland en Curaçao van het legionellaprobleem. Nederlandse hotelgasten die in het ziekenhuis in Willemstad werden behandeld kregen zelfs het advies niet terug te keren naar Van der Valk. Een van die zieke gasten was H. Peeters uit Vlodrop: "Longarts dr. Ignacio vertelde dat ik de besmetting waarschijnlijk bij Van der Valk had opgelopen. Ik kon beter een ander hotel zoeken." Ton Slagtveld (48), vriendin van verpleegkundige A. de Wringer uit Haarlem, was ook gast van Van der Valk. Zij kwam februari vorig jaar terecht in het ziekenhuis in Willemstad. De Wringer: "Ik kende de symptomen van legionella en smeekte de hotelleiding om de andere gasten te waarschuwen. Dat werd geweigerd. Mijn vriendin is maanden uit roulatie geweest. Van het bedrijf hebben we nooit meer iets gehoord." Het bestuurscollege van het Eilandgebied Curaçao en de GGD in Willemstad zeggen bijna een jaar bij Van der Valk te hebben aangedrongen op afdoende maatregelen. Pas nadat er een dodelijk slachtoffer was gevallen, werd gedreigd met sluiting van het hotel. Gezaghebber Stanley Betrian zei daarover in de Caraïbische editie van het Algemeen Dagblad: "Het is jammer dat er een dode is gevallen, maar zonder sluitend bewijs kun je een hotel niet beschuldigen. Als er paniek was uitgebroken en sensatieverhalen waren verschenen, hadden we een groot deel van de hotels kunnen sluiten." De verzekeraar van Van der Valk onderhandelt nog steeds met de nabestaanden van de overleden hotelgast, zegt een woordvoerder. Nadat eerder deze week al een slachtoffer uit Alphen aan de Rijn zei het concern te zullen aanspreken, eist nu ook een slachtoffer uit Noordlaren een vergoeding van gemaakte kosten.
|
NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |