NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
8 1/2
EDO DIJKSTERHUIS
"Alleen via mijn werk kan ik mij
verhouden tot mijn omgeving." En: "Je bestaat alleen in wat je doet."
Deze uitspraken zijn typerend voor de Italiaanse regisseur Federico
Fellini. Voor iemand die werk en leven zo sterk als een verstrengeld
geheel zag, moet het vreselijk zijn geweest te moeten constateren dat de
inspiratie op is. En dat is precies wat Fellini overkwam in 1962, twee
jaar nadat hij het commercieel en artistiek immens succesvolle La
Dolce Vita had afgerond. De combinatie van een groot budget en
ideeënarmoede zette hem aan tot een diepgaand onderzoek naar zijn
identiteit als filmmaker. Het resulterende Otto e Mezzo (8
1/2) geldt inmiddels als een klassieke, met een Oscar bekroonde 'film
over filmmaken'.
Hoofdpersoon is de beroemde regisseur Guido Anselmi (Marcello
Mastroianni), die zich in een kuuroord heeft teruggetrokken om
inspiratie op te doen voor een nieuwe film. Rust kan hij echter niet
vinden. Voortdurend wordt hij omringd door poseurs, pseudo-
intellectuelen, verschraalde critici, circusartiesten en domme blondjes
met sterallures. Tot overmaat van ramp verschijnen ook nog zijn licht
hysterische maîtresse en zijn van hem vervreemde echtgenote.
Anselmi vlucht vervolgens in een droomwereld die hem terugvoert naar
zijn jeugd, de uiteindelijke bron van al zijn filmideeën. Anselmi
is Fellini, zijn herinneringen zijn een weergave van Fellini's jeugd in
Rimini, zijn fantasieën een evocatie van Fellini's obsessies.
Otto e mezzo speurt naar de oorsprong van bekende Fellini-thema's
zoals de plaats van katholicisme en fascisme in de Italiaanse
geschiedenis en de verwevenheid van droom en werkelijkheid. En
natuurlijk zijn er vrouwen. Veel, vooral rondborstige, vrouwen. Zoals de
duivelin Saraghina die geregeld in Fellini's films opduikt, Claudia
Cardinale die simpelweg Claudia heet, en zijn streng geklede eega Luisa
die zijn geweten vormt. Die laatste noemt Anselmi's autobiografische
film 'een vorm van zelfbevrediging', waarna de regisseur nog dieper
wegzakt in zijn angst niets meer te zeggen te hebben. "Het einde van een
leugenaar zonder talent", lamenteert hij. Het is de eeuwige twijfel van
het ware genie.
Otto e mezzo (Fellini, 1963, Italië), zaterdag, Net5,
0.00-2.15u.
|
NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2000
|