|
|
|
NIEUWSSELECTIE IMF
|
Vertrek bij het IMF...
In de Aziatische crisis die midden 1997 uitbrak, is het IMF aanvankelijk evenmin gelukkig opgetreden. Later werden de straffe aanpassingsprogramma's bijgesteld en terugkijkend is het resultaat beter geweest dan werd gevreesd. De meeste Aziatische crisislanden herstellen zich, politieke en economische hervormingen zijn gedeeltelijk doorgevoerd. Het derde gebied waarop het IMF zich onder Camdessus heeft geprofileerd betreft de schuldverlichting voor de armste landen. Na lang dralen door de lidstaten zijn er eindelijk stappen gezet om de schulden van ontwikkelingslanden die aan politieke en economische hervormingseisen voldoen, kwijt te schelden.
HOE MOET DE periode van Camdessus beoordeeld wor den? Over het geheel genomen positief. In de wereld van vrijere kapitaalmarkten en ontembare kapitaalstromen heeft het IMF zich gehandhaafd als de onmisbare laatste red dingsboei in tijden van financiële stormen. Een wereldwijde recessie of zelfs een ineenstorting van het internationale kapitalistische stelsel waarvoor sommigen in 1998 waarschuwden, heeft zich niet voorgedaan. In de rol van grootschalige geldschieter heeft het IMF aan deze crisisbeheersing bijge dragen. Anderzijds is het Fonds onder Camdessus uitgegroeid tot een soort financiële supermarkt met voor elk wat wils. In zijn tomeloze drang om iedereen tegemoet te komen is de oorspronkelijke taak van het IMF als monetaire waakhond steeds meer onder druk komen te staan. Het IMF is een ver strekker van gesubsidieerde hulp aan ontwikkelingslanden, een permanente beleidsadviseur voor probleemlanden en zelfs een pleitbezorger van modegevoelige onderwerpen als het milieu en het millenniumprobleem geworden. Terecht heeft de Amerikaanse minister van Financiën, Larry Summers, onlangs opgeroepen tot een herijking van het IMF en terugkeer naar zijn kerntaken bepleit. ... en de opvolging
ZOALS BEKEND HEEFT president Duisenberg bij zijn be noeming aangekondigd niet de volle acht jaar te zullen aanblijven, maar op een door hem te bepalen moment te zullen vertrekken. Het Franse prestige eist dat Duisenberg midden 2002 plaats maakt voor zijn opvolger, maar zeker is dit niet. Frankrijk kan alsnog geprobeerd hebben Duitsland op een datum voor het vertrek van Duisenberg vast te pinnen. Het zal wel altijd de vraag blijven of dit is gelukt, maar het heeft vrijwel zeker op de achtergrond meegespeeld bij de benoeming van de nieuwe IMF- directeur. De IMF-post mag niet het wisselgeld worden om versneld een Fransman bij de ECB be noemd te krijgen.
|
NRC Webpagina's
18 FEBRUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |