U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Rekeningrijden: hoe en waarom?

Gemeente Den Haag

Utrecht


Akkoord over tolpoorten bij Den Haag en Utrecht

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 17 FEBR. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft gisteren een beginselakkoord bereikt met de stadsregio's Den Haag en Utrecht over de invoering van het rekeningrijden. In december was er al een soortgelijke overeenkomst met de regio Amsterdam gesloten over deze methode van filebestrijding tijdens de ochtendspits.

Met Rotterdam is er nog geen overeenkomst. De stad is echter niet langer categorisch tegen de invoering van tolpoortjes, al houdt ze vooralsnog vast aan betaalstroken. Door dat laatste behoudt de automobilist een keuze of hij al dan niet betaald wil rijden, betoogt de stad. Netelenbos houdt echter vast aan
de introductie van de tolpoorten. Beide zijden zijn niettemin optimistisch over de afloop van de lopende besprekingen, aldus een woordvoerder van de gemeente Rotterdam vanmorgen.

De tolpoortjes in de regio Utrecht komen volgens de overeenkomst waarschijnlijk te staan op de A2 bij Breukelen, op de A2 bij Vianen en op de A27 bij Everdingen. Bij Den Haag zullen er op de A12 tolpoortjes komen, al staat de exacte locatie nog niet vast. De regio Den Haag zal daarnaast op één andere nog nader te bepalen snelweg rekeningrijden invoeren. In de regio Amsterdam komen de poortjes op de A2 en de A4 ten zuiden van de stad, maar de precieze plaats is nog niet bekend.

De overeenkomsten, die bedoeld zijn voor een proefperiode van twee jaar, zullen de komende weken nader worden uitgewerkt. Daarna moeten de betrokken gemeenteraden (ook die van de randgemeenten), de Provinciale Staten, het kabinet en de Tweede Kamer er nog hun fiat aangeven. Zowel in Utrecht als Zuid-Holland leeft er nog veel verzet tegen de tolplannen, terwijl ook Noord-Holland er nog niet voor is gewonnen.

Net als de regio Amsterdam kunnen ook de regio's van Den Haag en Utrecht in ruil voor het rekeningrijden aanzienlijke fondsen tegemoet zien om hun bereikbaarheid te vergroten. Netelenbos heeft hun elk een bijdrage van maximaal 250 miljoen gulden voor het zogeheten regionaal mobiliteitsfonds in het vooruitzicht gesteld, mits de regio's zelf een even groot bedrag in het fonds stoppen.

Daarnaast zegt ze de regio's toe dat deze ook de opbrengsten van het rekeningrijden mogen houden, naar schatting tussen de veertig en zestig miljoen gulden per regio per jaar. Dat laatste is in strijd met de wensen van de Tweede-Kamerfracties van VVD en PvdA. Die verklaarden dinsdag nog dat ze willen dat de opbrengsten naar álle burgers worden teruggesluisd. Ze beroepen zich daarbij op het regeerakkoord.

Minister Zalm (Financiën) bood Netelenbos de helpende hand. Weliswaar vond ook hij dat de regio's die opbrengsten niet mogen krijgen, maar volgens hem kunnen de regio's in plaats daarvan geld krijgen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES), waarin onder andere de aardgasbaten belanden. De opbrengsten van het rekeningrijden wil Zalm liever gebruiken voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

Ook de overige middelen, die Netelenbos nodig heeft om aan haar verplichtingen tegenover de regio's te voldoen, zouden uit het FES kunnen komen. "Met de huidige hoogte van de olieprijzen zal dat geen probleem zijn", aldus een woordvoerder van Zalm vanmorgen.

Rotterdam is nu de enige grote stad in de Randstad die nog geen overeenkomst heeft bereikt met de minister. Het niet meedoen van Rotterdam zou eventueelconsequenties kunnen hebben voor de bereidheid van Den Haag en omgeving om mee te doen. Eerder had de regio Haaglanden verklaard dat het uit concurrentieoverwegingen slechts mee wilde doen aan rekeningrijden als Rotterdam dat ook deed.

Bij het rekeningrijden in de ochtendspits zullen de automobilisten onder poorten doorrijden, waarbij er via een betaalbox in hun auto vijf gulden van hun rekening zal worden afgeboekt. Bij auto's, die niet met een betaalbox zijn uitgerust, zullen camera's in de poorten het kenteken van het voertuig vastleggen, waarna de automobilist een rekening van zeven gulden thuis kan verwachten. De betaalboxen zullen in principe 65 gulden per stuk kosten. Gedurende het eerste half jaar zijn ze met subsidies voor 25 gulden verkrijgbaar.

NRC Webpagina's
17 FEBRUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)