M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Popmusici zoeken publiek via eigen Internet-site
AMSTERDAM, 16 FEBR. Muziek is belangrijker dan seks. Dat mogen we concluderen uit het feit dat 'MP3' het meest gezochte sleutelwoord is op Internet; 'sex' is gezakt naar de tweede plaats. Voor reguliere platenmaatschappijen wordt de bedreiging door van het net te downloaden muziek dan ook steeds groter. MP3 is de techniek waarmee muziekbestanden worden gecomprimeerd en gedistribueerd vanaf de verschillende MP3-sites op Internet. MP3.com presenteert zich als voorvechter van digitaal gedistribueerde muziek en is daarmee de grote tegenstander van de gevestigde muziekindustrie. Sinds begin dit jaar biedt MP3 een nieuwe service: my.MP3.com. Via deze site kan de liefhebber zijn cd's 'opslaan' op het net. De cd's die de luisteraar thuis in een cdrom-drive doet, worden automatisch door MP3 gekopieerd naar een bestand op Internet. Door dit 'omgekeerde downloaden' kan de gebruiker vervolgens vanaf iedere gewenste computer met een online-verbinding zijn eigen cd opvragen en beluisteren. Voor de reguliere platenmaatschappijen in Amerika, zoals Arista, Sony, Warner Brothers en BMG/RCA (verenigd onder de naam RIAA, de Record Industry Association of America), was dit twee weken geleden reden om naar de rechter te stappen. Zij hebben de mensen achter MP3.com aangeklaagd wegens inbreuk op auteursrechten, van zowel de artiesten als hun platenmaatschappijen. Als de eis wordt toegekend zou dit MP3 miljoenen guldens gaan kosten aan boetes. Maar MP3 ondernam vorige week een tegenactie. Michael Robertson, oprichter van MP3.com, heeft een zaak aangespannen tegen de RIAA wegens het in discrediet brengen en saboteren van MP3.com. Hij ziet de aanklacht van de RIAA als een poging tot intimidatie door een 'kartel' van platenmaatschappijen. Ook in Engeland is beroering in de muziekindustrie. Het zijn de kopstukken van de 'onafhankelijke' platenmaatschappijen die nu hun koers verleggen. Tony Wilson, in de jaren tachtig bekend van het Factory-label (New Order, Happy Mondays), zal in het voorjaar zijn eigen site lanceren, www.music33.com. Voor 30 pence per liedje kan de luisteraar uit een enorm bestand nummers aanvragen en beluisteren, zodat hij niet meer "naar zijn kamer hoeft te lopen en in de cd-kast hoeft te gaan zoeken naar dat ene deuntje", zoals Tiny Wilson uitlegde aan het Engelse tijdschrift New Musical Express. Wilson wil ook muziek gaan verkopen, vooral van beginnende groepen uit Manchester. Ondertussen heeft Alan McGee al een Internet-label opgezet. McGee was hoofd van Creation-records, de platenmaatschappij van Oasis en Primal Scream. Hij verkocht eind vorig jaar de rest van zijn Creation-aandelen aan Sony en verklaarde de toekomst op het net te zien. McGee zag zijn gelijk bevestigd toen America OnLine (AOL) samenging met Warner. Hij zei daarover: "Telecommunicatie-bedrijven die platenmaatschappijen opslokken - dat is het begin van het einde." De opbrengst van Creation investeert McGee nu in het Internet-label Poptones (en in de campagne van Malcolm McLaren die burgemeester van Londen probeert te worden). Ook bij de popmuzikanten zelf ontstaan steeds meer initiatieven om via het net een publiek te vinden. Courtney Love van de groep Hole, wil af van het platencontract dat ze heeft met Geffen Records. Zij wil zich direct tot de liefhebbers kunnen richten, zonder tussenkomst van platenmaatschappijen. Inmiddels is de nieuwe single Be A Man gratis te downloaden (www.holemusic.com). Maar Geffen stelt dat Hole nog vijf cd's schuldig is en heeft de groep een rechtszaak aangespannen.
|
NRC Webpagina's
17 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |