R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Doe d'r wat mee
Maarten Huygen
De Bus is een beetje anders dan Big Brother. Zes mannen en vijf vrouwen reizen en wonen maximaal zestien weken in een met camera's gevulde bus en moeten onderweg zelf met baantjes de kost verdienen. Na acht dagen valt de eerste kandidaat al af. Het gezelschap is gelukkig diverser dan het oude, homogene team van Big Brother. Er zit een Bullent bij en een Aziz. Sylvana ontpopt zich tot een enthousiaste, spontanere presentatrice dan de al te zoetsappige Rolf Wouters in Big Brother. De mensen gaan directer met elkaar om. Seki is een potige "havenmedewerker" met haar tot op de schouders. De eerste ochtend zette hij water op voor koffie en vervolgens ging hij zich buiten een keer of twintig opdrukken. Op gegeven moment riep iemand van binnen: "Het water kookt", waarop Seki kregelig reageerde: "Doe d'r dan wat mee. Hoe oud ben je nou?". De psychologische voorselectie moet ook anders zijn uitgevallen. Jongens maakten te snelle avances. Dat hebben ze geleerd van al die SBS6-feestprogramma's, waarin jongeren elkaar aflikken. De schone Esmeralda moest de onhandig kruipende handen van Bart van zich af slaan. Maar de knappe politie-agent Bullent heeft wel succes bij haar en ze liggen soms samen in bed. Om geld te verdienen maken deelnemers de stoeltjes van het Heerenveense Thialf-stadion schoon voor een paar honderd gulden. Zo'n snelle start had Big Brother niet gemaakt. De Bus belooft niet zo'n aaneengesmolten kaasklomp te worden en het begint wat meer te lijken op het eerdere realityprogramma The Real World van MTV. De deelnemers zitten niet opgesloten in een soort gevangenis en mogen gewoon de bus in en uit. Ze zijn wel slecht te verstaan. De Bus zal niet zo populair worden als de beroemde voorganger. Het nieuwe is ervan af en er is minder hype omheen. Ik ben benieuwd wat Big Brother in Amerika gaat doen, nu het is aangekocht door CBS. Het zal daar anders aan toe gaan. Er wordt gespeculeerd dat het een defensieve aankoop van CBS zou zijn om te voorkomen dat een concurrent de aandacht zou gaan afleiden van hun andere reality soap-programma Survivor. Daar moet een groep van zestien mensen maanden lang met niets overleven op een onbewoond tropisch eiland met gifslangen, apen, noem maar op. In een schervengericht van een Tribal Council worden ze een voor een weggestemd. Het wereldwijde enthousiasme voor reality soap is nu zo groot dat er op gegeven moment ergens op de wereld ongelukken moeten gaan gebeuren. Overmoedige avonturen, handgemeen, schadeclaims en iedereen vraagt zich af hoe het zo had kunnen komen. In De Bus heerst nog rust, want de eerste aanvaring ging over koffie zetten.
|
NRC Webpagina's
15 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |