U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Internet-strijd als parafrase op Marx


Met de toenemende macht van mobiele-telecombedrij- ven is een nieuw gevecht uitgebroken met Internet- bedrijven om de exclusieve toegang tot Internet.

Door onze redacteur PAUL FRIESE

ROTTERDAM, 10 FEBR. Een kapitalist kent geen principes, tenzij uit eigen belang. Deze parafrase op Karl Marx geldt mutatis mutandis ook voor de wereld van Internet. Daarmee spoort dan ook de strategie van een Internetbedrijf als AOL Europe, dat met zijn aankondiging van afgelopen maandag de zaak op scherp zette: AOL Europe wil dat mobiele- telecombedrijven de toegang tot Internet openstellen voor alle aanbieders van Internet-diensten. Dus geen exclusiviteit. De keuze is aan de consument.

Dat druist lijnrecht in tegen de strategie van Vodafone - na de overname van Mannesmann het grootste mobiele-telecombedrijf ter wereld. Vodafone wil de toegang tot Internet via een eigen mobiel portaal bewerkstelligen en anderen uitsluiten. Wie als mobiele abonnee van Vodafone toch naar de site van AOL wil, moet dat dus doen via het portaal van Vodafone. Wel exclusiviteit dus.

Internetaanbieder AOL Europe - de nummer 2 in Europa, na T-Online van Deutsche Telekom - vindt dat er 'geen hechte relatie moet zijn tussen telecombedrijf en consument'. De consument moet van AOL via welk telecombedrijf dan ook direct toegang kunnen krijgen tot het mobiele portaal van zijn keuze (AOL Europe of welk andere mobiel portaal dan ook). Om die strategie te onderstrepen kwam AOL maandag met het plan een eigen mobiel portaal op te richten. Mobiele bellers kunnen straks een nummer indrukken (het maakt niet uit via welk telecombedrijf), waardoor ze direct toegang tot dit portaal krijgen. Daarop staat een reeks diensten zoals nieuws, beurskoersen, winkels, reisagentschappen e.d. Voor de abonnees van AOL (die nu met de pc en 'vaste' telefoonlijn toegang tot Internet hebben) is er bovendien de AOL-email-service. AOL zei met dit portaal op drie manieren geld te willen verdienen.

AOL zal na een gratis proefperiode geld gaan vragen voor de toegang tot zijn portaal (een maandelijks bedrag bijvoorbeeld, dat de beller moet betalen). Bovendien wil AOL de telefoonkosten die een beller maakt delen met het mobiele-telecombedrijf per slot van rekening verdient die er aan als diens abonnees toegang tot Internet krijgen via het portaal van AOL. En ten derde wil AOL aan e-commerce verdienen, door bijvoorbeeld online winkels te verplichten een deel van hun opbrengsten aan AOL af te staan.

Zou Vodafone een eigen, exclusief portaal hebben, dan kan Vodafone dat geld natuurlijk zelf opstrijken. En precies dat is de inzet van het gevecht tussen Internet-bedrijven als AOL en telecombedrijven als Vodafone.

AOL Europe verkeert momenteel niet in de positie zijn wil op te leggen aan Vodafone-Mannesmann, zeggen analisten. Dit machtige concern kan met voorbijgaan van AOL een eigen mobiel portaal beginnen, zoals Vodafone vóór de succesvolle overname van Mannesmann al heeft aangekondigd. Maar dat kan veranderen, zeggen ze, als het mobiele portaal van AOL succes heeft.

Om zich van steun te verzekeren, heeft AOL aan zijn zijde Nokia en Ericsson gekregen. Deze twee fabrikanten van mobiele telefoons zullen het portaal van AOL geschikt maken voor mobieltjes waarmee je op Internet kunt surfen. Nu zouden Nokia en Ericsson met iedereen in zee gaan die de afzet van hun producten bevordert. Belangrijker nog is dat ze de druk op de telecombedrijven willen opvoeren om op te schieten met de aanleg van de infrastructuur die nodig is om het surfen met hun mobieltjes snel en soepel te laten verlopen.

Inmiddels gaat het gerucht dat het Amerikaanse moederbedrijf (AOL Europe is voor 50 procent in handen van AOL in de VS en voor 50 procent van het mediaconcern Bertelsmann) zijn Europese dochter geheel wil overnemen.

Tot nu toe heeft AOL een consistente strategie gevolgd. Zo heeft het er bij de Amerikaanse autoriteiten op aangedrongen AT&T te dwingen zijn kabelnet in de VS open te stellen voor AOL. En bij de overname van Time Warner (bezitter van het op een na grootste kabelnet in de VS) zei AOL niet te willen wachten op Washington. Door de overname van het kabelbedrijf van Time Warner heeft AOL zichzelf de toegang verschaft. De vraag blijft natuurlijk of AOL andere Internet-bedrijven niet alsnog zal uitsluiten. Het draait kortom om de vraag of het principieel zal blijven.

In Europa is de afgelopen tijd geflirt met Vodafone. Als een samengaan van AOL Europe en Vodafone in het verschiet ligt: tenslotte missen telecombedrijven als Vodafone en Mannesmann de ervaring die AOL als Internet-bedrijf heeft opgebouwd. Als dat zou gebeuren, zou in één klap het bezwaar van AOL zijn relevantie verliezen. AOL Europe heeft er dan geen belang meer bij, zelfs geen bezwaren meer om tegen exclusiviteit te zijn, tenzij principiële.

NRC Webpagina's
10 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)