R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Digitaal surrealisme
BRAM POLS
Walt Disney pionierde in de jaren dertig met twee-dimensionale animatie. Door plaatjes te tekenen, daar kleine beweginkjes in te laten zien en die vervolgens beeld voor beeld op te nemen en weer af te spelen, maak je een tekenfilm. Deze traditionele vorm van animatie is door een veelheid van computertechnieken totaal achterhaald. De digitale versie van Disney's oorspronkelijke manier van werken is zo gesublimeerd, dat filmmakers extreem accuraat absurde beelden kunnen vormen die niettemin fotorealistisch zijn. Documentaire-maker Rowan Matheson laat zien dat de filmkunst op verschillende manieren wordt beïnvloed door deze technische vernieuwing. Een bureaulamp bijvoorbeeld komt tot beweging, gaat met een balletje spelen en krijgt een eigen, vriendelijk karakter. De computer stelt de mens in staat een bureaulamp een 'life like character' te geven, een hond te laten praten met een menselijke mimiek. Onder impuls van de Star Wars-films is in ruim twintig jaar een hele nieuwe wereld ontstaan. Daaraan hebben overigens niet alleen filmmakers bijgedragen, ook uit de laboratoria van een computerspelletjesfabrikant als Nintendo zijn revolutionaire ideeën en technieken voortgekomen. De driedimensionale animatie is zo langzamerhand in alles doorgedrongen. In James Bond-films worden langs de techniek van de 'green screens' acties opgenomen die anders hetzij te gevaarlijk, hetzij te duur zouden zijn. In reclamespots springen paarden over huizenhoge golven, waar surfers vanaf glijden. Een gestolde, surrealistische wereld waarop Dali het octrooi leek te hebben, komt tot leven. En geen mens kan meer aanwijzen waar in het beeld realiteit in fictie overgaat.
Close-up: Digitale renaissance, zondag, Ned.1, 18.31-19.29u.
|
NRC Webpagina's
29 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |