U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Arriva

Rover


Privatiseren busbedrijven een mislukking

Door onze redacteuren JACO ALBERTS en KAREL BERKHOUT
GRONINGEN, 22 JAN. De invoering van marktwerking in het openbaar vervoer en de privatisering van busbedrijven in noord-Nederland zijn uitgelopen op een mislukking. Dat zeggen betrokkenen bij het bus- en treinvervoer in de provincies Groningen en Drenthe.

In de noordelijke provincies opereert nu het Britse busbedrijf Arriva als een privaat monopolie in het streekvervoer. Bovendien heeft het bedrijf hier via Noordned, een gezamenlijke onderneming met de NS, de exploitatie van zes regionale spoorlijnen in handen. "Uiteindelijk zijn alle ideeën over marktwerking en concurrentie volstrekt mislukt", zegt voormalig gemeentesecretaris J. Bosma van de gemeente Groningen.

Namens de gemeente Groningen onderhandelde Bosma over de verkoop van het gemeentelijke vervoersbedrijf aan het Amerikaanse Vancom. De verkoop werd beklonken in januari 1998. Vancom Nederland werd in dezelfde maand doorverkocht aan Arriva, dat vervolgens ook de streekbussen in de drie noordelijke provincies in handen kreeg. "Heel kwalijk", vindt verantwoordelijk gedeputeerde S. Swierstra (VVD) van de provincie Drenthe: "Een monopolie is slecht, een geprivatiseerd monopolie is nog slechter, een privaat monopolie in buitenlandse handen is het allerslechtste wat je kunt treffen." Swierstra voelt zich "ongemakkelijk" aan de onderhandelingstafel met de nieuwe monopolisten. "Ik kan nu niets afdwingen en moet maar praten met het bedrijf." Bij de Nederlandse monopolist had de overheid nog een vinger in de pap, stelt hij.

Uit een ambtelijke notitie van de provincie Drenthe blijkt dat de "meer commerciële inzet" niet resulteert in "een meer klantvriendelijke benadering. Het lijkt meer op winstmaximalisatie". En: "Dun bezette lijnen worden soms totaal niet gereden als het materieel nodig is voor meer lucratieve evenementen zoals TT, Rolling Stones en dergelijke."

Ook volgens de reizigersvereniging Rover is de dienstverlening er niet beter op geworden. "In oktober is het laatste kaartverkooploket voor streekbussen in Emmen en Assen gesloten."

De snelle doorverkoop van de Groningse stadsbussen aan Arriva leverde de aandeelhouders van Vancom een forse winst op. Het opengooien van de Nederlandse openbaar-vervoermarkt is nog in volle gang. Volgende maand debatteert de Tweede Kamer over de wet op grond waarvan die marktwerking kan worden ingevoerd, en de provincie Noord- Brabant onderhandelt over de privatisering van haar busbedrijf BBA.

NRC Webpagina's
22 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)