|
|
|
NIEUWSSELECTIE Arriva
|
Privatiseren busbedrijven een mislukking
Door onze redacteuren JACO ALBERTS en KAREL
BERKHOUT
Namens de gemeente Groningen onderhandelde Bosma over de verkoop van het gemeentelijke vervoersbedrijf aan het Amerikaanse Vancom. De verkoop werd beklonken in januari 1998. Vancom Nederland werd in dezelfde maand doorverkocht aan Arriva, dat vervolgens ook de streekbussen in de drie noordelijke provincies in handen kreeg. "Heel kwalijk", vindt verantwoordelijk gedeputeerde S. Swierstra (VVD) van de provincie Drenthe: "Een monopolie is slecht, een geprivatiseerd monopolie is nog slechter, een privaat monopolie in buitenlandse handen is het allerslechtste wat je kunt treffen." Swierstra voelt zich "ongemakkelijk" aan de onderhandelingstafel met de nieuwe monopolisten. "Ik kan nu niets afdwingen en moet maar praten met het bedrijf." Bij de Nederlandse monopolist had de overheid nog een vinger in de pap, stelt hij. Uit een ambtelijke notitie van de provincie Drenthe blijkt dat de "meer commerciële inzet" niet resulteert in "een meer klantvriendelijke benadering. Het lijkt meer op winstmaximalisatie". En: "Dun bezette lijnen worden soms totaal niet gereden als het materieel nodig is voor meer lucratieve evenementen zoals TT, Rolling Stones en dergelijke." Ook volgens de reizigersvereniging Rover is de dienstverlening er niet beter op geworden. "In oktober is het laatste kaartverkooploket voor streekbussen in Emmen en Assen gesloten." De snelle doorverkoop van de Groningse stadsbussen aan Arriva leverde de aandeelhouders van Vancom een forse winst op. Het opengooien van de Nederlandse openbaar-vervoermarkt is nog in volle gang. Volgende maand debatteert de Tweede Kamer over de wet op grond waarvan die marktwerking kan worden ingevoerd, en de provincie Noord- Brabant onderhandelt over de privatisering van haar busbedrijf BBA.
|
NRC Webpagina's
22 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |