U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Oud maar nooit bejaard

BAS ROODNAT
Als zaterdagnacht de uitzending van de documentaire over Jeanne Moreau begint, is deze Franse actrice nauwelijks een half uur tevoren 72 jaar geworden.

Jeanne Moreau als Jeanne Moreau is een lange vertelling, een voordracht over het leven en haar eigen leven in het bijzonder, haar roeping en obsessies, over de gedrevenheid van een vrouw die wel oud maar nooit bejaard kon worden omdat zij, bezig met haar werkelijkheid op het toneel of voor de camera, weet onsterfelijk te zijn. Elke volgende levensfase was en is voor haar een nieuwe omkadering van dezelfde en toch een ander mens. Een middelbare vrouw is een ander dan het meisje dat zij ooit was en ook verschillend van de oude dame die zij wellicht zal worden. Anders maar evenwaardig, de verschuivende persoonlijkheid moet het doorgaande verhaal blijven verbeelden en vertellen.

Daarover gaat haar voordracht, soms in het Engels (zij had een Engelse moeder), meestal in het Frans dat in gebeeldhouwde zinnen haar zo karakteristieke mond verlaat.

De documentaire is doorschoten met fragmenten uit haar films en met werkopnamen op de set, maar waar het toch vooral om gaat zijn de bliksemsnel wisselende uitdrukkingen in dat zo overtuigend pratende gezicht, de ene seconde verdrietig en triest om de volgende tel in blijdschap op te lichten.

Prachtig!

Ze was in het begin van haar carrière verbonden aan de Comedie Française, daarna aan het Théâtre Nationale Populaire. Haar eerste filmrol kwam in 1948. 's Avonds op het toneel, vertelt ze, overdag op de filmset, slapen in bedden tussen de coulissen.

Haar internationale doorbraak kwam tien jaar later met de films Ascenseur pour l'échafaud en Les Amants. Daarna een carrière met grotendeels zelfgekozen rollen in films die zij belangrijk achtte voor de moderne cinema, ontmoetingen en samenspel met de groten, Marcello Mastroianni, Ingmar Bergman, Orson Welles. Jeanne Moreau ontwikkelde zich tot het prototype van de moderne vrouw, optrekkend tegen morele en maatschappelijke vooroordelen.

Haar levensverhaal vindt in de vijf jaar oude documentaire een voorlopig einde in een lang fragment uit een door Moreau geregisseerde productie uit 1983. Het was een documentaire over de Amerikaanse actrice Lillian Gish, op dat moment een ongeveer negentig jaar oude vrouw van hetzelfde type als Moreau zelf, dus nog lang niet bejaard. Lillian Gish trok, evenals Jeanne Moreau, haar eigen baan door de geschiedenis van de serieuze film. Zij begon zelfs bij het allereerste begin door haar betrokkenheid bij het oerepos uit 1915 Birth of a Nation van D.W. Griffith.

Moreau eerde een zuster.

Jeanne Moreau als Jeanne Moreau, zaterdag, Ned.2, 0.25-1.15u.

NRC Webpagina's
22 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)