R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Oud maar nooit bejaard
BAS ROODNAT
Daarover gaat haar voordracht, soms in het Engels (zij had een Engelse moeder), meestal in het Frans dat in gebeeldhouwde zinnen haar zo karakteristieke mond verlaat. De documentaire is doorschoten met fragmenten uit haar films en met werkopnamen op de set, maar waar het toch vooral om gaat zijn de bliksemsnel wisselende uitdrukkingen in dat zo overtuigend pratende gezicht, de ene seconde verdrietig en triest om de volgende tel in blijdschap op te lichten. Prachtig! Ze was in het begin van haar carrière verbonden aan de Comedie Française, daarna aan het Théâtre Nationale Populaire. Haar eerste filmrol kwam in 1948. 's Avonds op het toneel, vertelt ze, overdag op de filmset, slapen in bedden tussen de coulissen. Haar internationale doorbraak kwam tien jaar later met de films Ascenseur pour l'échafaud en Les Amants. Daarna een carrière met grotendeels zelfgekozen rollen in films die zij belangrijk achtte voor de moderne cinema, ontmoetingen en samenspel met de groten, Marcello Mastroianni, Ingmar Bergman, Orson Welles. Jeanne Moreau ontwikkelde zich tot het prototype van de moderne vrouw, optrekkend tegen morele en maatschappelijke vooroordelen. Haar levensverhaal vindt in de vijf jaar oude documentaire een voorlopig einde in een lang fragment uit een door Moreau geregisseerde productie uit 1983. Het was een documentaire over de Amerikaanse actrice Lillian Gish, op dat moment een ongeveer negentig jaar oude vrouw van hetzelfde type als Moreau zelf, dus nog lang niet bejaard. Lillian Gish trok, evenals Jeanne Moreau, haar eigen baan door de geschiedenis van de serieuze film. Zij begon zelfs bij het allereerste begin door haar betrokkenheid bij het oerepos uit 1915 Birth of a Nation van D.W. Griffith. Moreau eerde een zuster.
Jeanne Moreau als Jeanne Moreau, zaterdag, Ned.2, 0.25-1.15u.
|
NRC Webpagina's
22 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |