NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
De optelsom van AOL en Time Warner
Internetaanbieder America Online (AOL) en mediaconcern Time Warner
vormen samen AOL America Online. De twee hebben een gezamenlijke
beurswaarde van omgerekend meer dan 500 miljard gulden en een omzet van
65 miljard gulden.
Aandeelhouders van America Online ontvangen per aandeel AOL een
aandeel in de nieuwe combinatie en krijgen daarmee 55 procent van AOL
Time Warner in handen. Aandeelhouders van Time Warner krijgen voor elk
eigen aandeel anderhalf aandeel AOL Time Warner in handen, bij elkaar
goed voor een belang van 45 procent in de nieuwe combinatie.
Bestuursvoorzitter Steve Case van AOL wordt president-commissaris
van AOL Time Warner. De hoogste baas bij Time Warner, Gerald Levin,
wordt bestuursvoorzitter van de nieuwe combinatie. Ted Turner wordt
commissaris.
Abonnees van AOL krijgen via Internet toegang tot Time Warner
producten, zoals videoclips van de artiesten uit de stal van de
platenlabels van Time Warner en de inhoud van Time Warner uitgaven als
InStyle Magazine, People, Teen People en Entertainment Weekly.
Daarnaast krijgen AOL-klanten korting op kabelaansluitingen en
abonnementen op Time Warner uitgaven.
AOL en Time Warner gaan elkaars diensten en producten promoten.
Time Warner zal startdiscettes voor AOL verkopen in zijn Warner Bros
winkels. Films uit de Time Warner studio's worden gepromoot via de AOL
MovieFone. Websites van Time Warner als CNN.com en Entertaindom.com
worden voortaan via AOL verspreid en gepromoot.
Het breedbandnetwerk van America Online, AOL Plus, gaat
televisiebeelden van CNN verspreiden. AOL-klanten krijgen toegang tot
door Time Warner geproduceerde internettelevisie.
Time Warner gaat producten als cd's, videobanden en
kabelabonnementen verkopen via de marketingkanalen en e-commerce
faciliteiten van AOL.
|
NRC Webpagina's
11 JANUARI 2000
|