NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Het nieuwste ding
FUSIES ZIJN ZELDEN zo
spectaculair als die tussen de twee Amerikaanse bedrijven Time Warner
en AOL. Dit is een grensoverschrijdende stap, een fusie van twee
werelden. Time Warner - film, kabeltelevisie, gedrukte media - en
Internet-dienstverlener AOL voegen oude en nieuwe informa tiekanalen
samen tot één conglomeraat. De gevolgen hiervan zijn
verstrekkend, zowel voor andere ondernemingen in de informatie- en
media-industrie, als wereldwijd voor consumenten en afnemers. Straks
kunnen CNN, Time Magazine of Bugs Bunny (titels van Time Warner)
aangeleverd worden via de Internetdiensten van AOL of kunnen AOL-abon
nees hun Internetverbindingen maken via het kabelnet van Time Warner. En
dat alles gecontroleerd en gefactureerd binnen hetzelfde bedrijf.
De informatie- en entertainmentindustrie rust vanouds op twee pijlers:
enerzijds de makers van de inhoud - de kranten, de televisieprogramma's,
de films, enzovoort - en anderzijds de distributiekanalen - de
drukkerijen, de studio's, de kabelnetten. Met Internet als de
toegangspoort tot het wereldwijde web, is een nieuwe dimensie ontstaan.
Internet is inhoud en distributie tegelijk. Maar ook dit medium moet
gevuld worden. Internetaanbieder AOL en mediamaker Time Warner
vervlechten nu hun ervaringen op het gebied van distributie en inhoud.
De boodschap hiervan is enerzijds dat het nieuwe Internet niet zonder de
inhoudelijke expertise van de oude media kan. En anderzijds dat
traditionele media zich drastisch moeten bezinnen over de gevolgen van
de elektronische revolutie. Om maar een zijsprong te maken: de
Nederlandse omroepdiscussie, inclusief de VARA- plannen om uit het
bestel te stappen, doet plotseling achterhaald aan.
HET MEDIUM IS de boodschap, verkondigde de Canadese socioloog
Marshall McLuhan al begin jaren zestig. Dat was in de tijd van de
televisie als nieuwe concurrent van de gedrukte media. McLuhan
introduceerde het begrip 'global village'. Dertig jaar later, in 1994,
kwam de doorbraak van het Internet en is globaliteit een huishoudbegrip
geworden. Met de fusie van AOL en Time Warner worden medium en
boodschap verweven tot één onlosmakelijk geheel.
Los van alle financiële aspecten van een fusie waarbij een bedrijf
met een marktwaarde van 350 miljard dollar ontstaat (net zoveel als de
hele Nederlandse economie), roept deze ontwikkeling oude en nieuwe
vragen op. Over machtsconcentratie, controle van vorm en inhoud,
keuzevrijheden van consumenten, het aanbod van amusement, sturing van
informatie, over nieuwe toepassingen van technologie en ga zo maar door.
Uiteindelijk gaat het over de toekomstige vormen en inhoud van een van
de belangrijkste elementen van de samenleving: informatie en amusement.
Big Brother heet niet Bart, maar AOL Time Warner.
|
NRC Webpagina's
11 JANUARI 2000
|